fredag 19 augusti 2011

Frågespalt

Fick en fråga från Malin där hon undrade vad en ivf-behandling kostar.
I alla landsting får man ett till tre ivf-försök finansierade av landstinget. Hur många försök man får beror på i vilket landsting som man bor. I det landsting jag bor får man två. Sedan kan man välja att köpa nya försök inom landstinget eller gå till privata kliniker. Jag tror (vet inte om det stämmer) att de allra flesta då väljer privat klinik. På den klinik jag går kostar ett försök 30 000 kronor och man kan också köpa ett paket med tre behandlingar för 60 000 kronor. Priset skiftar lite beroende på om man gör hela behandlingen eller om man har en läkare på hemmaplan som gör alla ultraljud. Vi betalade 10 000 kronor till distansläkaren och 40 000 kronor till kliniken i Göteborg. Priserna skiljer sig nog lite grann mellan klinikerna, men de flesta erbjuder något slags trepack, vilket gör att paketpriset kostar lika mycket som om man skulle köpa två enkelbehandlingar.

Johanna frågade "Om det blir mer än ett ägg befruktat, sätter de in flera då så att man ev får tvillingar? "
Socialstyrelsen rekommenderar att man bara sätter tillbaka ett embryo för att förhindra tvillinggraviditeter då tvilinggraviditeter ökar risken för komplikationer. I det landsting där jag gjorde mina landstingsförsök fick man tillbaka två om embryona inte hade toppkvalitét. På de privata klinikerna förekommer det säkert att man får tillbaka två ägg men det är nog vanligt.
Får man flera ägg befruktade och de är av bästa kvalitet så fryses de ner och man kan använda dom vid senare försök vid så kallade FET (frozen embryo transfer). Enligt Socialstyrelsen så får man ha nedfrysta embryon i fem år. Sedan måste de slängas.


Svarar gärna på flera frågor.

4 kommentarer:

  1. Ja det stämmer att i Sverige stätter de rillbaka ett embryo fast om det är bra eller dåligt kan disskuteras. I andra privata klinker i Europa sätter man tillbaka max 2 men i USA sätter de tillbaka flera som octomom ( hon som födde 8 bebisar) och det finns flera som har fött 6bebisar på engång. Jag säger inte att det är bra men ett embryo är väl för lite tycker jag i alla fall.... 2 är bäst så klart. Med 4 st återförda kan missfall risken ökas med 12% så det finns en statiskt på detta på flera sajter om man googlar. Så jag är besviken att de sätter tillbaka ett eftersom det är vanligt med tvillingar med IVF och ÄD :)

    SvaraRadera
  2. Åh blev så glad när jag såg att du svarat på min fråga. Vi har själva försökt i 2 år snart och funderar på att söka privat (jag är inte 25 än så landstinget gör ju inget innan dess) :( kram Malin

    SvaraRadera
  3. Jag vill tillägga att all information som finns i Annas inlägg gäller par under 39 år. Är man äldre så gäller andra saker. Då får man inget finansierat genom landstinget och man får inte köpa trepack privat.

    SvaraRadera