söndag 21 augusti 2011

Fler frågor och flera svar

Karolina har ställt dessa frågor till mig: "Sätter de in ett eller två ägg på dig? Har du fått testa olika metoder eller kör du på samma?"


Jag har alltid bara fått tillbaka ett ägg och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det den rekommendation som Socialstyrelsen har, även om jag vet att vissa kliniken trots det sätter tillbaka två ägg.

Alla de fem ivf:er vi gjort har jag använt mig av den korta metoden, alltså börjat med sprutor på cykeldag 2 eller 3 och inte använt nässpray för att bli nedreglerad först.
Däremot har metoden när äggen väl varit plockade varierat något. Vid de två första försöken användes traditionell befruktning av äggen, alltså att spermier och ägg själva får sköta "jobbet". De gångerna fick jag väldigt låg befruktningsgrad och vid de efterföljande försöken har ICSI använts, alltså att en spermie sprutas in direkt i ägget. Detta har gjort att fler av mina ägg blivit befruktade.
På det senast försöket (då Dutt kom till) gjordes också assisted hatching på ägget precis innan återföringen. AHA betyder att man med hjälp av laser förtunnar äggskalet så att ägget lättare ska kunna kläcka och därmed fästa i livmodern.

Hoppas du fick svar på dina frågor Karolina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar