måndag 17 december 2012

Avundsjuk? Kanske lite


Sedan vi kom till förlossningen har vi varje dag kollat på anslagstavlan i korridoren där de sätter upp antalet nyfödda bebisar. Idag har det till exempel kommit två pojkar och en flicka till världen. Medan vi legat här och väntat på vårt underverk är det cirka 15 bebisar som kommit.
Jag kan inte låta bli att känna mig lite omkörd... Här har vi legat på ett rum sedan i tisdagskväll utan att någon bebis kommit, medan flera blivande föräldrar har kommit och även gått härifrån som nyblivna föräldrar. De som blev föräldrar i onsdag har nu säkerligen varit hemma i flera dagar och njuter av det lilla nya liv som kommit...

Ja, lite avundsjuk blir jag!

Även den här dagen har rullat på. På förmiddagen var både läkare och sjukgymnast här och på eftermiddagen har vi som vanligt tagit en rullstolssväng ute Lite så lång, men en lite sväng för att få andas frisk luft.

I morgon har läkaren bokat in ett ultraljud för att kolla hur det står till därinne. Det ska bli spännande att se. Förhoppningsvis har han det bra och växer på sig bra därinne.

Jag undrar verkligen när han behagar kommit till oss. Han verkar gilla att vara i magen... Kanske skulle jag starta en gissningstävling här på bloggen där ni får gissa när han kommer. Ska fundera på det...


18 kommentarer:

  1. Det skulle väl vara guld med en 1 januari-bebis! Så det gissar jag på isf.

    SvaraRadera
  2. Och jag är jätteavundsjuk på dig! Det är väll så det ska vara ;) Jag tänker på er, mycket. Jag tror lillen blir kvar där inne till 1 januari. Stor kram

    SvaraRadera
  3. Den här känslan med avundsjuka känner jag igen. När jag var inlagd på sjukhus under graviditetens sista veckor kände jag precis som du när jag såg andra ha sina nyfödda bebisar med sig och sedan såg jag dem åka hem efter några dagar. Jag längtade bara ännu mer efter Arvid.
    Men den tiden kommer till er också när ni åker hem med honom. Ju längre han är i magen desto bättre är det för honom.
    Jag tror ni har honom till julen :-)! Den vakraste julklappen man kan önska sig ska ni få :-).
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ni tycks nog verkligen ha ett bra system i Sverige jämfört med Finland. Att mannen får övernatta där + att han kan få sjukskrivning, skulle aldrig gå här...må så gott & lycka till då det gäller. Sisu-styrka från Finland:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt nog raderades både bloggägarens inlägg om att en fullt frisk make skulle bli sjukskriven och min kommentar till detta. Det gör ju att DIN kommentar blir lite hängande i luften. Det svenska systemet bör inte - och används förhoppningsvis inte - användas till att skaffa sällskap åt gravida kvinnor.

      Radera
  5. Min dotter är född 21/12 (2009) så jag gissar såklart på det datumet då ;)

    SvaraRadera
  6. Jag känner verkligen igen dina känslor. Jag var sååå bitter när jag låg på bb i tre veckor i våras. Alla fick gå med små plastbaljor med bebisar och åka hem efter ett par dagar. Medans jag bara fick ligga utan bebis utanför magen...
    Men snart är han här - och jag tror det blir 31 december :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ett tips efter det att pojken kommit o ni är på neo är att ni ber om ett intyg att båda föräldrarnas närvaro är behövlig så slipper ni ta av föräldra dagarna å får tillfällig föräldrapenning istället. Så fick vi det iaf när vi hamnade på Neo, man vill ju ha dom där dagarna sen när man kommer hem..
    Lycka till o jag tror o hoppas att han stannar till den 1 januari. =) Stort lycka till!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag gissar på julafton! Då får Miraklet personnummer som börjar med 121224. Hoppas han växer och mår bra och stannar i magen ett tag till!

    SvaraRadera
  9. Tack för dina fina ord till mig!! Det kommer säkert blir en annorlunda jul för oss båda. Men du, nästa år... då!!!

    Ni kommer att klara det här bra!! Ni kommer få en fin jul tillsammans, även om ni inte är där ni hade tänkt er. Och ni kommer alltid minnas den här, speciella julen..


    Många kramar till er båda!!!!

    SvaraRadera
  10. Förstår att det känns lite jobbigt att se alla nya bäbisar komma ut till världen men snart är det er tur med! Så spännande <3!
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Jag gissar redan nu på den 3 januari! Vill ju att han ska vara kvar i magen så länge som möjligt och därför satsar jag på igångsättning den 1 januari, att det blir lite väntan (ca ett dygn) på att värkarna kommer igång ordentligt och sedan kommer han någon gång efter midnatt, den 3/1 :) Det låter väl som en bra plan? ;)

    SvaraRadera
  12. 26:e runt kvart i fyra på morgonen förstås! Som vanligt folk.

    SvaraRadera
  13. Tusen & åter tusen styrkekramar till er <3
    Tänk att saker aldrig ska få gå som det ska. Men som du själv skriver så är ni i trygga händer nu. Och om er lilla kille kommer tidigare så har han alla förutsättningar för att klara sig fint än om han får en tuff start!
    Massor med kramar till er!

    SvaraRadera
  14. Förstår din känsla av att andra springer före. Så har vi haft det i 5 veckor nu fast här springer barnen ut från Neo till sina föräldrar istället för att komma ut från magen...
    Samtidigt försöker jag tänka att de barnen ju är mer färdigbakade än våra och föräldrarna har ju haft dem längre tid än vi i magen så egentligen är det ju helt rätt.
    Eran dag kommer och det kanske fortare än ni tror. Jag gissar på en julaftonsbebis!!
    Följer er och tänker på er :-)
    Många kramar från oss fyra!

    SvaraRadera
  15. Åååå! Här har jag ju missat massor av vad som händer. Blev alldeles tårögd när jag läste att ni är på förlossningen och inom inte allt för lång tid har er fina pojke hos er. Jag håller alla tummar jag kan för att allt ska gå fint för er!

    SvaraRadera