lördag 22 december 2012

Ingen bebis än


Några av mina läsare börjar misstänka att pojken är här men jag måste göra er besvikna. Han trivs så bra i magen så han bor fortfarande där :-) Jag känner en del sammandragningar, men inga som gör ont. Pojken tränar sin motorik genom att ofta ändra formen på magen... Skönt att känna honom så jag mellan ctg-kurvorna vet att han lever.

Ctg-kurvorna de senaste dagarna har, som vanligt, sett bra ut så han verkar som sagt trivas därinne.
Fostervattnet forsätter att sippra, men så länge den har normal färg så ska det inte vara någon fara.

Från och med igår får jag gå omkring och slipper rullstolen, vilket är jätteskönt. Igår var vi ute och gick en sväng runt sjukhuset. Så skönt att få röra på sig lite igen. Det var gårdagens höjdpunkt när läkaren kom in och tyckte att jag inte längre behövde ligga ner lika mycket. Kommer förlossningen igång av detta så gör det ingenting. En orsak till att jag får upp och gå är min reumatiska sjukdom som gör att jag de senaste nätter har haft ont i hela kroppen på grund av att jag varit för stilla. Dessutom blir det psykiska måendet bättre att att kunna röra sig lite mera fritt.

Angående hur länge vi ska avvakta igångsättning diskuterade vi också. I vårt landsting brukar de vänta till 35+0 i ett fall som vårt, medan i vissa andra landsting gör de igångsättning redan 34+0. Hur det blir för oss är inte helt säkert utan där ska vi ha en dialog med läkarna dagligen för att se hur jag mår både psykiskt och fysiskt. Börjar jag bli allt för trött på detta kan det bli tal om igångsättning tidigare än 35+0.
Jag är lite delad när det gäller detta. 34+0 är juldagen och 35+0 är nyårsdagen. Naturligtvis är han ju välkommen om han kommer bli ett sent decemberbarn, men ett januaribarn har ju sina fördelar med att alltid vara äldst... Om allt känns okej och pojken mår bra känns det just nu som vi kommer att vänta till 35+0, om han inte bestämmer sig själv för att bli ett decemberbarn förstås. Det vet vi ju inget om...

Gårdagen och idag har känts okej. Igår var pappa här en sväng och fikade och idag var mannens bror med familj här en sväng. I morgon kommer kompisar och på julafton får jag förhoppningsvis permission ett antal timmar!! Frågade läkaren i morse om möjlighet med permission och är läget som idag finns det inga hinder för det. Om det blir så ska jag för det första besöka Dutt på kyrkogården och sedan åker vi hem och försöker få till lite julmat med familjen (om inte snön gör att de inte vill ut på vägarna).

Så fortfarande är det väntan, men för varje dag som går är vi en dag närmare målet.

Här kommer listan på era gissningar, men några nu gissning samt att det första datumet är strucket.

21 december – Caroline, Mimmi
22 december - Anna
23 december - Lillpyret och jag, Lolle
24 december - herr och fru H, maria, Tonci, Ewa, Eva P
25 december – Mestis, Tingeling, Helen, Zicco, JaMa08, motvalls
26 december – John
27 december – Millan, Emma, Jessica, evl
28 december – Denise, mammaTEA
29 december - Hannah, L,
30 december - Nenne
31 december – Sara, Anna, Hanna Bågling Källström, Anonym
1 januari – Vemvet, Esther, Diddi, Anny, Mestis, KarroBarro, Gos xtre
2 januari – Mitt liv som fru L, Anny, William valde oss, Livets underverk, Tudorienne, Therese GBG, Lena, Min fantasin -Cammie-troll, Rebecca, Gos xtre, Cecilia
3 januari - Fotograf Laila Villebeck, Anonym 2,
5 januari – Anna
16 januar – Jeane Quidote

11 kommentarer:

  1. Okej då vet vi att busungen är kvar i magen! Du vet,alla vi som läser bloggen vi sitter klistrade framför datorerna och kollar bloggen väldigt ofta nu så om du inte har skrivit nåt och det blir kväll så tror vi direkt att bebis har anlänt eller är på väg ut :-) Här är det fortfarande förkylningar som härjar och håller oss i ett hårt grepp så vi gör inte många knop tyvärr. Men så roligt att du kanske kan få permis på julafton!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att höra från dig och att lilleman är kvar i magen. Det är ju som du säger att det är bättre ju längre han stannar där inne :)Vad roligt om du får lite permis på julafton. Passar på att önska dig en riktigt GOD JUL.

    Kram A/Zicco

    SvaraRadera
  3. Jag har också börjat hoppas när det inte kom nytt inlägg under dagen. Men som det ser ut trivs lillen bra där inne i magen :-).
    Det är så spännande, jag kikar in här flera gånger per dag.
    Kram

    SvaraRadera
  4. 24/12 tror jag gossen kommer. Gissar även på att han är 46 cm och väger 2410 gram :)

    SvaraRadera
  5. Juldagen tror jag han vill ut på! Är du öppen något ? Massa kram Åsa alias Drutten och Jena

    SvaraRadera
  6. Jag minns att du tidigare i graviditeten talade om att du trodde att pojken skulle komma tidigare, att du inte trodde att du skulle gå hela graviditeten men visst handlade det om din reumatiska sjukdom som du trodde skulle orsaka detta? Eller hade du högre risk att få denna infektion som gjorde att vattnet gick?
    Hoppas du förstår vad jag menar :-)

    SvaraRadera
  7. Juste att gissa på 16:e om dom sätter igång dig på nyårsdagen.... Långdraget i så fall.

    SvaraRadera
  8. Är det inte bra så länge han stannar i magen och mår bra? Han är ju väl övervakad så det bästa är väl att. Han får växa sig starkare så länge som möjligt inne i magen?! Min dotter kom 16 dagar tidigt men jag önskar i efterhand att hon stannat längre för att slippa gulsot och svårt att amma i början och då var det bara drygt 2 veckor. Även om väntan är jobbig så vet du ju att det inte är lång tid i det stora hela, sedan finns han där och ju bättre han mår när han föds ju lättare blir tiden efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är magen den bästa platsen och det är ju det jag skriver, men vid 35+0 låter inte läkarna det gå längre, utan då blir det igångsättning oavsett.

      Radera
  9. Det förstår jag det var att läsare blir besvikna för att han inte fötts ännu som jag tänkte på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, ursäkta då missförstod jag dig :-)

      Radera