tisdag 19 juli 2011

Dåligt samvete?

Idag har mensen kommit igång och det med besked. När jag var på efterkontrollen sa läkaren att den första mensen efter en graviditet brukar vara mycket mer riklig än normalt. Det var tur att hon sa det för annars hade jag börjat bli orolig...

Ivf-tankarna fortsätter och inte utan att jag får skuldkänslor för att jag redan planerar för att bli gravid igen. Det känns på något sätt som om jag lägger Dutt åt sidan. Som om han skulle vara en avslutat kapitel och att jag nu planerar en ny graviditet som ska ersätta honom. Innerst inne vet jag ju att så inte är fallet. Dutt kommer finnas med vad jag än gör och hur det än blir, men känslan finns där ändå och den är svår att skaka av mig. Man måste ju gå vidare även om det inte innebär att man anser Dutt som en avslutad del i livet. Han kommer definitiv vara en del i mitt liv, men aldrig en avslutad sådan.

Både distansläkaren och ivf-kliniken har semester nu, men när distansläkaren öppnar igen den 8 augusti ska jag ringa och boka in ett besök för planering. Den stora frågan är om jag även denna gång ska ha akupunktur under ivf-behandlingen. Jag provade det förra gången och då blev jag ju gravid. Jag vet inte om jag tror om det var akupunkturen som gjorde att jag blev gravid eller om det var något annat tex AHA. Jag gillade inte akupunkturen så värst mycket utan genomled fyra behandling som sammanlagt kostade 1200 kronor. Jag får fundera på om jag vill genomlida detta igen eller om jag struntar i det den här gången.

5 kommentarer:

  1. Vad skönt ändå att kroppen fungerar som den ska, tänk att Dutt kommer att bli en STOLT storebror där han är. Kram!

    SvaraRadera
  2. Dutt finns alltid med er oavsett när ni försöker igen. Han finns med er nu och alltid. Jag tror att de allra flesta som genomlidit det ni var med om känner dåligt samvete på något vis om/när de vill försöka på nytt, det är nog vanligt och kanske en del av bearbetningen?
    Men Dutt är Dutt och ingen kommer ersätta honom utan det ni kommer göra är att försöka ge Dutt ett syskon. Jag tror att han vill bli storebror och jag tror att han vet det där i sin himmel, att det är det ni kommer försöka göra.

    SvaraRadera
  3. Du lägger inte Dutt åtsidan utan du fortsätter erat liv med en ny kamp för att få syskon till Dutt. Han finns alltid inom er och kommer följa eran resa & hjälpa er! Han vet om att han betyder allt och att han var ert första barn. Men istället blev han ett ängla barn som vakar över sina föräldrar!Kram Janet

    SvaraRadera
  4. Hej, jag och min man har försökt att få barn i 2 år med ett missfall i vecka 5 i bagaget. Har nu börjat med akupunktur och där jag går så gäller högkostnadsskydd! Så det behöver inte bli så dyrt @-}-- tänkte på det når jag läste i din blogg. Lycka till! Kram johanna

    SvaraRadera
  5. Jag skulle råda dig att lyssna på Monika Nyströms sommarprat då det dåliga samvetet kommer.

    Hon förlorade sin man och pratar väldigt vackert om hur hon vill leva.

    SvaraRadera