tisdag 5 juli 2011

Hittat en klagomur

Efter gårdagens samtal med kärringen på Försäkringskassan var jag både arg, ledsen, uppgiven och besviken. Ilskan gjorde att jag i morse gick in på deras hemsida för att se om det finns någonstans man kan lämna klagomål och det hade de faktiskt.
Jag har inte skickat iväg något än, men jag lovar er att jag ska göra det. Jag har dock tänkt att noga välja mina ord när jag skriver klagomålet för annars kommer jag låta lika bitchig som kärringen igår och då tror jag inte att Försäkringskassan tar klagomålet på allvar. De ska få ett sakligt och riktigt klagomål framöver....

Om några timmar ska vi till läkaren på efterkontroll. Vi har laddat med ett helt a4-papper med frågor om både det ena och det andra. Undrar om den halvtimme läkaren avsatt för vårt besök kommer räcka?

Har idag varit iväg på en långpromenad och på hemvägen fick vi förbi hos Dutt. Vi satt där och tänkte på hur det var när han kom för sju veckor sedan.
Förresten så löste sig också mysteriet med blomman som någon ställt hos Dutt i lördags! I söndags ringde min moster och berättade att det var dom som hade satt dit den fina lilla blomman hos Dutt.

5 kommentarer:

  1. Man blir mörkrädd att Försäkringskassan är sådana men tyvärr är man inte förvånad! Man önskar att de kunde få dina känslor under någon minut så kanske deras förståelse skulle infinna sig. Men jag tycker du ska skriva något, annars får de hålla sig. De enda som förändra reglerna är vi som klagar. Lycka till med allt.. Kram Janet

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar hos mig, den värmde!

    Jag läser din blogg flera gånger varje dag och gårdagens inlägg hos dig fick följa mig med och grubbla några timmar.
    Nu ska jag försöka göra ett försök till kommentar, utan att såra eller trampa på tårna.

    Min erfarenhet av FK är att de helt enkelt bedömer din arbetsförmåga, inte din sorg.
    Det är viktigt att skilja på.
    Som medmänniska borde hon givetvis ha visat empati och förståelse för den situation som du befinner dig i, men hennes jobb är att vara konkret; vad är det i ditt tillstånd som gör att du inte kan arbeta och som berättigar till sjukpenning?

    Jag har fått tillbaka några läkarintyg och då får helt enkelt läkarna beskriva bättre och utgå från att skriva vilka symptom som gör att du inte kan arbeta.
    Utefter det är det FK som beslutar om arbetsförmågan.

    Beklagar ändå att hon var så klumpig...
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Min längtan: Absolut ska hon bedöma min arbetsförmåga, inte min sorg, men i den situationen som jag är i så lyckas hon inte vara empatisk för fem öre. När jag dessutom förklarar för henne varför jag känner att jag inte klarar av att jobba så kommer det spydiga kommentarer och nästan hot om att jag inte kommer få någon mer sjukskrivning beviljad.
    Det tycker jag är dåligt bemötande!

    SvaraRadera
  4. Absolut, det finns inget försvar för ett sådant bemötande.
    Ofta är det just mellan läkare och FK som det brister, att underlaget är för "magert" för att arbetsförmågan ska kunna bedömas. Min läkare fick vara övertydlig.

    Hoppas din läkare skriver ett bra intyg så det blir tyst på kärringen!!!

    SvaraRadera
  5. Fy vad tufft att man ska måsta ta sånt också! Jag tycker vi borde ha råd att ta hand om varandra i Sverige, det är ju inte precis för skojs skull man vill vara sjukskriven.

    Många kramar!

    SvaraRadera