fredag 27 januari 2012

Ruvardag 1 - Man måste våga tro

Jaha, nu fick jag skriva den där rubriken igen...

Jag känner mig lite småtrött idag efter gårdagens roadtripp! 14 timmar var vi igår på resande fot, men vad gör man inte för att få barn.

När vi kom till kliniken igår eftermiddag kände jag mig ganska lugn, men när läkaren kommer och börjar med "det första embryot vi tinade upp dog, den andra har en cell spruckit på.." så tänkte jag att detta aldrig kommer gå vägen. Han fortsätter med "det tredje och sista har klarat upptiningen perfekt". Då kunde jag andas ut lite samtidigt som jag med en gång tänkte att frysen nu är tom!

Han för sedan en diskussion om att sätta in både det trecelliga och naturligtvis det fyrcelliga perfekta embryot. Det trecelliga kan klarar sig och det är då dumt att kasta det. Han säger också att risken (jag tänker chansen) för tvillingar är cirka 10 % med de båda embryona. Jag och M tittar på varandra och nästan i kör säger vi att vi naturligtvis vill ha tillbaka båda.

Tillsammans med läkaren går vi in i operationsrummet och på tv-skärmen visar embryologen våra två små liv. Det ena ser precis ut som embryon som man ser på bilder - perfekt fyrcelligt. Den andra ser vi att en cell är lite mörkare och det är den cellen som är död. M säger sedan att han tyckte att den trecelliga embryot såg ut som Super Mario Bros kompis Toad. Den döda cellen tyckte han såg ut som mössan på Toad.

Det är så otroligt häftigt att se embryona på tv-skärmen. Jag försökte nu att ta in varje sekund jag såg dom på skärmen. På tv-skärmen såg vi också när embryologen sugen upp våra små för att sedan kunna ut med dom till läkaren som sätter dom på plats i livmodern. På ultraljudsskärmen visar han sedan den lilla prick där embryona nu finns.

Eftersom jag gjort allt detta i ostimulerad cykel så tyckte inte läkaren att jag behöver använda Crinone för eftersom jag haft en egen ägglossning så ska kroppen själv producera det. Det känns lite läskigt att inte ta dom. Jag har massor hemma så det kliar lite i fingrarna att trots det ta dom...

Nu har alltså den långa väntan börjat. Mycket står på spel nu känner jag. Skulle det bli ett minus nu så har vi ingen reservplan, alltså inga fler frysta embryon. Det är oerhört skrämmande!!

Jag tänker inte så mycket på att det faktiskt kan bli tvillingar. Jag hoppas på ett plus och skulle det visa sig att båda fastnat så är ju det ett mirakel! En stor bonus! Samtidigt kan jag bli jätterädd när jag tänker att jag i höst skulle kunna vara tvillingmamma. Herregud, hur ska jag klarar det??

Testdag är den 9 februari. Exakt fem månader efter att jag testade plus med Snöis. Oh, vad jag hoppas på ett plus.

Man måste våga tro!

21 kommentarer:

  1. Du kommer få ett fint plus vännen, det kommer bli ett mirakel för er igen! Jag tror på dig, på Hoppet och på Hoppets syskon! Nu ska ni få.dubbel lycka! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas på tvillingar. Det skulle du/ni klara galant! =)

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det gick så bra igår! Här håller jag tummarna stenhårt. Heja! Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till ruvningen :) Hoppas så att det går vägen nu.

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Visst är det helt fantastiskt att få se ens embryon på skärmen ! Tycker det låter skönt att du slipper ta vaggisar..,då får du bara "riktiga" gravsymtom och inte en massa biverkningar. Jag har bestämt mig för att inte analysera alla symtom denna ruvningen...;men jag vet med mig att efter några dagar så är jag där och undrar om det är äkta symtom el bara framkallat av vaggisarna.. (har haft lika mycket symtom,de gånger jag plussat el inte)
    Vi har också testdag den 9/2. Hoppas vi både får starka, vackra plus !
    Kram T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att vi har samma testdag! Att jag tycker det är läskigt utan crinone beror på att jag då helt och hållet måste våga lita på min kropp.

      Radera
  6. Härligt med två små liv! Grattis till ruvningen! Nu håller vi alla tummar för er! Ett eller två små mirakel vill vi träffa i höst :-)

    SvaraRadera
  7. Då har de fixat skärmen nu då, så att man kan få se det lilla livet... Förra gången vi var där, var den trasig, både vid äggplock och ET.

    Nu kommer den gräsliga ruvarperioden, som jag redan fasar lite för. Tidigare idag högg det till lite i magen, av oro och nervositet....

    Men vi ska ju klara det den här gången, båda två, eller hur??

    kramkramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi var där senast i augusti var skärmen trasig så det var kul att den funkade nu.

      naturligtvis ska det gå den här gången!!

      Radera
  8. Underbart!
    Självklart ska du vara positiv.
    Håller alla tummar och tår som finns.

    SvaraRadera
  9. Oh, och vad jag önskar en plus till er nu! Jag har känslor att det kommer att gå vägen den här gången.
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Jaaa det måste man minsann! Jag hoppas åt dig och skickar en massa styrka att stå ut under ruvartiden. Kram!

    SvaraRadera
  11. Åh, så otroligt spännande! Håller tummen stenhårt för er, kram och lycka till!

    SvaraRadera
  12. Känns som jag sa .Skulle vilja lägga dig i en säng en lång tid och bara få bli uppassad.Kissa på bäcken och ha sängen lutad/tippad.Men som vi vet så har inte tyngdkraften betydelse.Det som är viktigt nu är att du får landa och bli stark och fånga varje ögonblick .En dag i taget.En dag i taget.Kramen är hoppfullt varm till er båda!!

    SvaraRadera
  13. hoppas det går vägen och kanske Dutt och Snöis får två små syskon , det kan ju vara Dutt och Snöis som fixat så ni får två nu ..hur som helst så önskar jag er alla lycka och om det blir plus hoppas jag att det går hela vägen och att ni i oktober sitter hemma och är helt sluta och inte vet vad som är upp och ner pga trötthet för ni måste ta hand om barnet/barnen hela nätterna ...men en sak ska du veta , du är en mamma och nu kanske du kan få bli det fysiskt också
    massa kramar

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt med två tillbaka! Tvillingar vore ju dubbel glädje förstås!
    Vi är gravida efter FET i ostimulerad cykel och det utan Crinone eller annat efter isättning. Det ska minsann gå bra!

    SvaraRadera
  15. Ååå vad jag håller tummarna för er. Känns som det är er tur nu. :-)

    SvaraRadera
  16. En tvillingförälder till en annan - lycka till på resan ;-) Håller tummarna. Vore coolt om det blev 2 stycken ;-)

    Kram från Robban, Mia, Agnes och Ida

    SvaraRadera
  17. Håller tummarna stenhårt för er! Lycka till!

    SvaraRadera
  18. Åhh vad jag hoppas för er! Det var likadant för oss, ett lite sämre embryo och ett jättebra, så jag håller tummarna för att ni får samma resultat!

    Kramar

    SvaraRadera