onsdag 30 maj 2012

Helt galet ju!! Spontangravid!

Fortfarande snurrar frågan "Hur faan gick det här till?" i mitt huvud. Att jag skulle bli gravid sängvägen kan jag bara inte få in i min tanke.

Tack alla söta och rara för era kommentarer på bloggen idag!!

Många är säkert nyfikna hur allt har gått till då jag var väldigt fåordig i morse.

Jag brukar ha en cykel på mellan 26 till 32 dagar och det vanligaste är runt 26. Idag är det dag 30 så igår började jag fundera på vart mensen tagit vägen, men samtidigt vet jag ju att mina cykler är oregelbundna. Dock har jag den senaste veckan haft en känsla om att något kan vara annorlunda i kroppen, men jag har inte vågat att varken säga något till M eller skriva något här på bloggen. Jag har känt kramp i magtrakten när jag rest mig upp snabbt, lite yrsel ibland, känsla av kissnödighet fast jag precis varit på toaletten, ingen huvudvärk (det är ett grav-symtom för mig). Igårkväll märkte jag också att jag var hård i magen (ursäkta detaljerna). Då började jag verkligen fundera på om det var något på G. För den tröga magen var ett väldigt tydligt symtom både vid Dutt och Snöis.

I morse när klockan ringde rafsade jag så åt mig ett graviditetstest som jag slängt in i garderober i lilla sovrummet efter misslyckandet i påskas. När jag stoppar ner stickan i kissburken säger jag högt för mig själv "detta är mest för skoj" Jag visste vilket resultat som det skulle ge - Ett minus. När jag sedan slänger en blick på testet efter en halvminut tänker jag "så där ska det ju inte se ut". Då har ett starkt och fint plus uppenbarat sig Jag står där ensam och håller min i handfatet och darrar. M har åkt till jobbet så jag har ingen att ropa på... Alltid på testdagarna har vi ju båda stått och stirrat på stickan, men nu stod jag helt själv och vet inte vad jag ska tro.

Bestämmer mig att hopp in i duschen och göra mig i ordning för jobbet innan jag ringer M. I duschen tänker jag att jag måste sett fel och att jag tittar på det igen ska plusset vara borta. Men det är kvar!!

Jag ringer mannen och frågar om han sitter ner och säger då att jag testat och vilket resultat det blev. Han frågar mig om jag skojar men jag säger att jag aldrig skulle skämta om en sån sak. Jag ber också om ursäkt för att jag testade när han inte var hemma...

På något sätt tog jag mig sedan till jobbet, men jag vet inte om jag lyckades göra så mycket vettigt idag...

Jag gravid sängvägen!! Det trodde jag aldrig var möjligt. Nu kommer jag vara en av dom som förstärker myten om att "koppla av så ska du se att det går". Visst vi har kopplat av, men jag tror mer på min cocktail av olika mediciner och då främst Humira.

Det som är mystiskt i sammanhanget är att befruktningen måste ha ägt rum precis vid Dutts ettårsdag. Jag kommer knappt ihåg att vi utförde några sexuella bravader då, men det måste vi väl gjort... Jag hoppas att Dutt har något med detta att göra!!

Har varit i kontakt med distansläkaren och meddelat att vi, trots att vi inte var i Göteborg för två veckor sedan, är gravida. Jag ska nu utöka min medicincocktail med Innohep och Crinone. Innohep för att minska risken för proppar och Crinone för att stödja graviditeten lite extra för att förhindra ev missfall.

Just nu känner jag mig chockad, oförstående och omtumlad. Så märkligt. Här har man försökt i fyra jävla år, gjort sju ivf-behandlingar och så helt plötsligt så får man ett plus när man minst anar det... Märkligt är ordet!

61 kommentarer:

  1. Jag hoppas att det går bra denna gång. Vad bra att du har läkarkontakt.

    Jag förstår att det är mycket att ta in.

    Jag hoppas att era ultraljud går bra.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Underbart!
    Hoppas verkligen att det går vägen denna gång, håller alla tummar och tår för er skull!

    SvaraRadera
  3. Heja heja! Så fantastiskt roligt! Stort grattis :)

    SvaraRadera
  4. Wow, grattis vad kul! Har kommit in på din blogg via en väns blogg och har läst den ett tag nu och oj vad glad jag blev idag när jag läste ditt inlägg! Håller alla tummar och tår för att allt går som det ska denna gång!

    SvaraRadera
  5. Ja herregud Anna .Vilken dag.Du fick även mig helt ur balans.Sån totalfnattglädje.Tårar som trillade på min kind.Nästan rädd krama dig ..tänk om du går sönder liksom.Näe Anna din kropp är ditt tempel och exakt nu var den redo för en spännande resa där vi börjar om från noll.Spännande välja namn på denna otroliga Happy....Surprise...o denna sommar ska bara vara en glädjens sommar.Oron stoppar vi in i garderoben istället.Kram o stort grattis till ER BÅDA !!!!

    SvaraRadera
  6. Har följt ett tag men aldrig kommenterat, kom in via en väns blogg. Det är ju helt fantastiskt!! Grattis!

    SvaraRadera
  7. Har också följt dig i tysther ett tag. Är alldeles tårögd! Grattis och all lycka!

    SvaraRadera
  8. Plötsligt händer det.......

    SvaraRadera
  9. Massor med grattis!!!! Har följt med din blogg sen i höstas när vi börjat egna utredningar. Nu sitter jag här och gråter av glädje för din skull. Känslorna är på ytan eftersom vi också plussade, i förra veckan, efter vår andra ivf. Tack för att du delar med dej så generöst, i sorg och glädje! Kram Lotten

    SvaraRadera
  10. Jag känner igen overklighetskänslan och förstår att det är mycket känslor. Man kan liksom inte fatta att det är sant. Samtidigt som man är överlycklig så får man dåligt samvete över att man spär på myten om att det "bara är att slappna av och inte tänka på det". Men jag tror inte att det är någon som missunnar er ett plus och levande barn. Massa kramar

    SvaraRadera
  11. Säger stort grattis igen till er båda. MIRAKEL sker. Det hände oss med som jsg skrev i kommentar i dit förra inlägg.
    Nu hoppas och tror jag på att det kommer gå bra för er denna gång.
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Herregud!!! Har följt er så länge och när jag nu gick in på din blogg och såg rubriken "spontangravid.." så fick jag samma ont i magen som jag fick när jag såg mitt egna plus! Jag är så glad för er skull och jag har hoppats så för er! Var gravid samtidigt som du med Dutt och jag grät i flera timmar för er efter ert ultraljud då jag gjorde mitt ett par dagar innan er och jag kunde omöjligt förstå vad ni gick igenom men jag kände så med er!! Grattis tusen gå ger om och jag kommer skänka er en tanke var dag och hålla tummarna för er i alla nio månader!! Många kramar från Therese i Klippan!

    SvaraRadera
  13. ÅHHH, härliga nyheter:-)))!. GRATTIS!!

    SvaraRadera
  14. Fan ( ursäkta) vad kul!!! Grattis till pluset! Kram Nhea

    SvaraRadera
  15. Caaarroo (från familjeliv i en tråd från 09)30 maj 2012 kl. 20:40

    Jag läser din blogg varje dag Anna men i morse han. Jag inte för jag skulle åka eckerö linjen med mamma och Alvin! ( min lilla skrutt) och när jag gick in nu på kvällen så SKREK jag rakt ut med ett glädjetjut! Herregud så jävla underbart så det finns inte! Ni är så jävla värda det här.! Och förlåt för att jag svär så jävla mycket men det här är ju helt fantastiskt! STOR KRAM!!! Dutt, snöis och lilla miraklet! :D

    SvaraRadera
  16. Jag kan inte ens beskriva hur otroligt glad och lycklig jag är för er skull! Få människor är så värda en spontangraviditet (eller någon annan sorts graviditet) som ni är! Min omedelbara känsla och instinkt säger att denna gången kommer det gå bra! Ni kommer få en härlig graviditet och sedan träffa ert ljuvliga lilla barn i början på nästa år. Åh Anna, vilka fantastiska nyheter!!

    Jag förstår att du är i chock, vilken överraskning efter alla år av slit. Men jag är säker på att Dutt haft ett finger med i spelet ;) Nu måste jag ju fråga, hur många gravtest har du gjort för att bekräfta det du inte riktigt vågar tro på?! ;)

    Återigen, grattis Anna och M! Ni är så värda detta!

    Många kramar Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt nog har jag bara tagit ett test, men det beror mest på att jag bara hade ett test hemma. Dessutom var det ren slump att jag hade ett test kvar sedan senaste ivf:er. Annars hade jag fortfarande undrat var mensen tagit vägen ;-)

      Radera
  17. Det är ju helt fantastiskt, ett jätte stort grattis till er.. Håller tummar och tår för att detta ska gå vägen..
    Kramar Ida

    SvaraRadera
  18. Åh gud så glad jag blir för er skull, glädje tårarna kommer :-)
    underbart, underbart <3

    SvaraRadera
  19. Det är verkligen helt fantastiskt!!

    Grattis igen!!

    SvaraRadera
  20. Åhhhhhh det är ju underbart! Stor kram!!!

    /Anni

    SvaraRadera
  21. Så jäkla häftigt! Stort grattis! :)

    SvaraRadera
  22. Åååh härligt! Stort GRATTIS!!! :)

    SvaraRadera
  23. Åhhh!! Sitter här och tjuter helt fantastiskt! Grattis!!!
    Massa kramar

    SvaraRadera
  24. Nu kan jag inte hålla mig från att kommentera. (Jag har hållt mig undan av respekt)
    Helt fantastiska nyheter! Stort grattis!!!

    SvaraRadera
  25. Det är ju fantatiskt!Stort grattis! Jag är en utav de som för ett tag sen skrev just det att det kanske är nu det händer när du slappnar av inför nästa ivf som ni skulle ha gjort men nu slipper.Gud vad härligt! Men det avfärdade du och tyckte att hur man kan säga så till någon som försökt i fyra år. Så nu kan jag bara säga att jag hade rätt ;).Grattis än en gång!

    SvaraRadera
  26. helt fantastiskt Anna, jag är stum av glädje för din/er skull! GRATTIS! Kramar

    SvaraRadera
  27. Stort grattis!! Helt fantasktisk att få läsa detta :) Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  28. Ett stort grattis till er! Länge har jag följt din blogg i både med och motgång. Nu är det er tur! Grattis!

    SvaraRadera
  29. Har länge följt eran blogg och nu måste jag bara få skriva GRATTIS. Åh vilket mirakel. Nu tänker jag hålla alla tummar och tår för er och hoppas hoppas hoppas och åter hoppas! Skickar över massor med stora KRAMAR från en av dina läsare, Marie.

    SvaraRadera
  30. Det är så kul. Jag är stum, vet inte vad jag ska säga/skriva. Jag är bara så glad för er slull!!!

    SvaraRadera
  31. Har under en tid följt din blogg, och när jag nu under kvällen kom på att jag inte hade kikat in på din blogg på ett par dagar så möts man av detta inlägg. :D
    Stort GRATTIS till er. Fy fan vad kul.
    Sitter med tårar i ögonen och ett stort flin på läpparna.

    SvaraRadera
  32. Har inte läst bloggen på några dagar nu eftersom det har varit så himla fint väder.
    Men hallå! Vad har hänt???
    Vansinnigt STORT grattis till er! Spontangravid= inte illa!
    Själv väntar vi vårt andra tvillingpar efter IVF behandlingar!
    Grattiskramar Jennie

    SvaraRadera
  33. Stort grattis!!! Sitter här och fäller mer än en tår just nu.
    Så värst avslappnade har ni väl dock inte varit tycker jag. Myten tror jag inte alls på utan tror mer på vad min gynekolog sa: vissa behöver helt enkelt väldigt lång tid på sig för att bli gravida!
    Håller tummarna för att allt ska gå smidigt nu och att ni ska kunna slappna av hjälpligt och kunna njuta av graviditeten!

    SvaraRadera
  34. Stort stort grattis! Håller tummarna för att allt går vägen, det är ni värda!

    SvaraRadera
  35. Grattis, vilken glad läsning!

    SvaraRadera
  36. Grattis Anna, vågar knappt skriva det, samma sak för oss efter sekundär barnlöshet i ett antal år. Tror att det var medicinerna som fanns kvar där i kroppen och "hjälpte till".
    Kramar Hanna

    SvaraRadera
  37. Helt otroligt men så underbart, det är ju sådant som man tror händer andra men aldrig en själv! Jag håller tummarna för lugna veckor fram tills RUL! Kram

    SvaraRadera
  38. Åh grattis!! Jag hoppas hoppas hoppas allt går vägen! Fet är er tur nu!!

    SvaraRadera
  39. Jag är lika lycklig som du. Kunde inte sova inatt. Gick upp, läste lite bloggar, vara din är en på min lista. Läser att du är spontangravid. Springer in tll mannen oc väcker honom och berättar hela er historia. Somnar sen om. Nu på morgonen undrade jag om jag bara drömt. Kikar in på din blogg och jag känner sån enorm lycka. Mirakel sker.
    Sarah

    SvaraRadera
  40. FY FAN VAD GRYMT!!!! Jag känner inte ens dig och sitter och hoppar upp och ner i kontorsstolen, GRATTIS, fan vad ni är VÄRDA detta! Och förlåt för alla svordomar ;) haha, GRATTISKRAMAR!

    SvaraRadera
  41. Ett stort, stort grattis till er båda<3/Stor kram Nilla.

    SvaraRadera
  42. Detta måste vara Dutts bästa bus! Tror nog där sitter någon på ett fluffigt moln och bestämmer lite över vem som ska få bli hans syskon!

    SvaraRadera
  43. Lightfish~Anna31 maj 2012 kl. 10:29

    Anna, tror att det bor en liten tjej i din mage! Kram igen!

    SvaraRadera
  44. Fantastiskt! Stort grattis till er båda.
    Det måste ju bara vara Humiran som har hjälpt. Det är tråkigt att fertilitetsläkare i Sverige verkar ha 0 kunskap om immunologiska faktorer och barnlöshet. Jag har själv en reumatisk sjukdom och fick barn efter många IVF:er. Ganska snart efter förlossningen, när min sjukdom fortfarande var under kontroll pga graviditeten belv vi spontangravida. Gissa hur ofta vi får höra att det var för att vi slappnade av :-/

    SvaraRadera
  45. Gör inte Humira det svårare att bli gravid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men ett överaktivt immunförsvar kan göra det svårare att bli gravid och Humiran hjälper till att få bukt med det.

      Radera
  46. Det är så underbart och fantastiskt!!!
    Kram

    SvaraRadera
  47. Åh vad underbart!! vilka fantastiska nyheter :D Stort stort jättegrattis från mig och E.
    Kramar <3!!!

    SvaraRadera
  48. Ett stort Grattis!! Äntligen så tog det sig och denna gång skall det bli en bebis. När är det beräknat? kanske kan följas åt, skall själv ha i januari. Blev gravid på 6 försök efter mf i v 9 och innan dess gjort en abort i v 15 eftersom jag väntade tvillingar med trisomi 18.Blev nojjig eftersom det inte tog och ringde läkare, han sa att släpp allt nu och så blir det utredning i augusti, och mycket riktigt slängde alla stickor m.m och vips så tog det sig, så det hjälper mycket att slappna av även omd et inte är lätt... Så glad för eran skull!!!! kram

    SvaraRadera
  49. Stort grattis, det är ju helt fantastiskt.

    SvaraRadera
  50. Grattis,va härligt för er!

    SvaraRadera
  51. Grattis,va härligt för er!

    SvaraRadera
  52. Wow. Jag gratulerar och håller tummar, tår och allting annat!

    SvaraRadera
  53. helt fantastiskt jag ryser.. stort Grattis

    SvaraRadera
  54. Åh shit vad jag ryser! Så härligt att höra! STORT GRATTIS TILL ER! :-D

    SvaraRadera
  55. Men vilken överraskning! Mega-stort grattis!!! Jag hoppas så innerligt att ni ska få behålla denna bebis hela vägen. Hurra, det här var lätt helgens bästa nyhet. Nu kan jag inte sluta le för mig själv. Tänk att mirakel sker när man minst anar det. <3

    SvaraRadera
  56. Men vad är det jag ser när jag loggar in här.. Oj! Och åh, STORT GRATTIS!! <3

    SvaraRadera