tisdag 8 maj 2012

Två utmaningar


Jag har de senaste dagarna fått två utmaningar. Den första är från Tonci, men har inte haft tid att svara på dom, men nu ska jag göra ett försök. Här är Toncis frågor till mig:


1. Finns det något i ditt liv som du ångrar och skulle gärna göra om om det gick?
En lätt fråga att svara på. Naturligtvis skulle jag vilja göra om min liv från den 12 maj förra året. Att ultraljudet den skulle visat en frisk liten pojke och att vi i oktober sedan fått träffa honom levande. Alternativt att missfallet i oktober inte hänt och att vi nu skulle ha en helt nyfödd liten bebis hos oss.
2. Vad tycker du är den tråkigaste sporten att titta?
Jag tittar på väldigt lite sport över huvudtaget så jag vänder på frågan. Jag tycker att det är kul att titta på friidrott. Allt annat kan kvitta...
3. Vilket land som du besökt i ditt liv var en stor besvikelse?
Egypten var ingen höjdare faktiskt. Visst det var varmt och skönt, men miljön och människorna gjorde mig galen till slut.
4. Vem lagar oftast mat hos er hemma?
Vi är väldigt duktiga på att alltid hjälpas åt med det. Jag hoppas M håller med om det när han läser detta ;-)
5. Har du någon rädsla?
Att aldrig bli gravid och få ett levande barn är en stor rädsla hos mig just nu.
6. Finns det något som du skulle gärna vilja ändra i Sverige?
Oj, det finns ju mycket. Bland annat hur vi behandlar svaga grupper i samhället bland annat sjukskrivna och arbetslösa. Där finns det mycket som kan bli bättre.
7. Vad tycker du är bäst med/i Sverige?
Öppenheten, tryggheten
8. Vad är din bästa egenskap?
Jag är en öppen person i alla fall när det gäller att skriva.
9. Vad är din sämsta egenskap?
Jag borde vara lika öppen när det gäller att prata... Blir lätt tillbakadragen.
10. Vilken kändis utseende skulle du gärna ha om det gick?
Det kan jag inte komma på. Jag är nöjd som jag är.
11. När har du börjat blogga och varför?
Jag började blogga redan oktober 2005 men då på en annan blogg. Sedan februari 2010 finns jag här och den här bloggen startade jag främst som min ventil och dagbok när vi skulle starta med vår första ivf-behandling. Sedan har det bara rullar på och det har blivit många ord skrivna.


Den andra utmaningen kom från Hönsamaja och här kommer dom svaren:
1. Vad ville du bli (yrke) när du var liten - och vad blev du?
När jag var riktigt liten ville jag bli kock. Kock blev jag inte utan arbetsterapeut.
2. Var är ditt smultronställe, alltså favoritplats, i hela världen?
Helt klart Maldiverna. Vi var på bröllopsresa till ön Kuredu i april 2008 och det är ju helt enkelt paradiset. Skulle gärna åka dit igen, men vet inte om pengarna finns till det.
3. Hur vill du helst vakna på morgonen?
Pigg och utan huvudvärk.
4. Finns det nån bok, eller film, som du läst, eller sett, som påverkat dig väldigt mycket i livet - vilken?
En sån fantastisk bok/film har jag inte hittat än...Nån som har något tips kanske?
5. Handarbetar du nåt (stickar, virkar, syr, broderar...), vad?
Jag syr ibland. Började sy lite bebiskläder när jag vara gravid med Dutt, men sedan dess har det legat nere. Förhoppningsvis får jag göra klart de små byxor som jag inte hann bli klar med. Dessutom har jag broderat en del, men nu är det också länge sedan.
6. Vilken växt/blomma tycker du allra bäst om, och varför just den?
Orkidér. Dom är så lättskötta. De behöver bara vattnas var tredje vecka och det passar mig utmärkt! Dessutom har jag börjat få nya favoriter  när det gäller trädgårdsblommor och då är det nog klematis som ligger bra till. De har sån livskraft. Att de från tidiga våren och över sommaren klarar av att växa flera meter och blomma så enormt!
7. Vad gör du en dag då du trillar ner i svarta hålet/ deppar ihop och blir otroligt lessen....?
Detta var ju en passande fråga för mig. Den dagen (och dom finns ju) jag trillar ner i hålet tillåter jag mig att vara ledsen, arg och frustrerad. Jag vet att det inte är farligt att hamna där längre och jag vet att jag på något konstigt sätt tar mig upp igen.
8. Vad skulle du säga (i ett tal) till din guddotter, som i 25-årsåldern gifter sig?
Än så länge har jag ju bara gudsöner... Jag skulle säga att jag alltid finns tillgänglig för henne och att hon inte ska tveka att ta kontakt med mig ifall hon behöver lätta sig hjärta. Att hon alltid skulle vara välkommen till mig! Detta gäller ju naturligtvis mina två gudsöner A och H också.
9. Finns det nån låt just nu, som är favorit, i så fall vilken?
Jag är ju en Kent-fanatiker så just nu lyssnar jag mycket på deras nya skiva, men tyvärr är den inte så bra som jag hade hoppats... Jag kan inte nämna en specifik låt som är min favorit just nu, men jag lyssnar mycket på Kent, Olle Ljungström och Håkan Hellström.
10. Vad är du allra mest rädd för??
Att inte bli gravid igen och att inte få ett levande barn.
11. Känner du att ditt liv är stressat och vad gör du i så fall åt det?
Just nu känner jag mig ganska lugn, men under alla behandlingar och efter alla misslyckade behandlingar har jag känt en oerhört stress över att aldrig lyckas och komma vidare i livet. Skrivandet här på bloggen är ett sätt att bearbeta stressen och de tankar som stressen för med sig.


Jag är en sån där tråkig människa som inte skickar utmaningen vidare. Just nu läser jag inte ens 11 bloggar då jag inte orkar just nu, men känner sig någon manad får ni gärna besvara frågorna ovan.

2 kommentarer:

  1. Du är världens bästa gudmor för mina pojkar! Tack för att ni finns. <3

    SvaraRadera
  2. Men då måste jag ju tipsa dig om Tusen Strålande Solar, om du inte läst den. Jag tyckte den var fantastisk!
    Kram, Thérèse som följer dig/er från Göteborg

    SvaraRadera