måndag 28 maj 2012

Många piller blir det

Idag har jag fått hem i burk piller i brevlådan - D-vitamin.
Min medicinlista blir bara längre och längre. För tillfället ser den ut så här:
* Prednisolon 10 mg/dag
* Humira en spruta varannan fredag
* Trobyl 75 mg/dag
* Folsyra 5 mg/dag
* Behepan 1 mg/dag
* Kalcipos 1000 mg/dag
* Omega- 3 1 tablett/dag
* D-vitamin 4000 enheter/dag

Vi får se om något mera läggs till på listan efter besöken hos distansläkaren och reumaläkaren i mitten av juni. Sedan tillkommer ju i augusti alla ivf-mediciner också...

5 kommentarer:

  1. URK! Sedan ska du komma ihåg att ta medicinerna också, men du kanske har bättre rutin på det än "normalpatienten". Varför både D-vitamin och kalcium? Jag äter också kalcipos, men den varianten innehåller även D-vitamin. Och eftersom D-vitamin är fettlösligt och inte ska överdoseras står det att man inte ska äta mer D än vad som finns i kalcipos. Omega-3 kan man ersätta med fet fisk (om man nu äter det, vilket jag inte gör), 1 tsk linfröolja eller en näve valnötter (mycket godare än tabletter).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad säger din läkare om cancer som eventuell bieffekt av humira? Jag är jätte rädd för det, men vet att det finns dom som gör behandlingar utomlands som tar humira med gott resultat. (I ivf och missfalls sammanghang alltså, jag vet att du äter för din sjukdom)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min reumaläkare har inte nämnt det alls. Man blir ju mörkrädd när man läser om alla biverkningar i bipacksedeln...

      Radera
  3. Jaaa, bäst att inte läsa alls egentligen =) Nä, alltså enligt min gyn är den direkt farlig att ta liksom, men du har ju den av en direkt orsak så inte samma läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle Humira vara så farlig som din gyn verkar tro så skulle den ju knappast blivit godkänd som läkemedel på människor från första början kan jag tycka ;-)

      Radera