måndag 15 oktober 2012

Barnmorskebesök och förkyld

Idag var det dags att träffa barnmorskan igen. Senast vi var där var den 1 augusti så det kändes som det var ett tag sedan vi var där.
Vi pratade lite om hur jag mådde och hur mycket sparkar jag just nu kände inifrån. Vi pratade om de föräldragrupper som de anordnar. En börjar redan om två veckor och den hon hade tänkt för oss börjar 7 januari. Just vet jag inte vilken grupp vi ska välja för den senare gruppen känns som väldigt sen, medan den första känns lite tidig. Får fundera lite.

Blodtrycket var normalt, järnvärde var ungefär som förra gången (107), blodsockret var normalt. sf-måttet var normalt (23) och lillemans hjärta slog med 158 slag per minut.
Min sjukskrivning är nu förlängd en månad till, till och med 18 november.

Nästa delmål är ultraljud/läkarbesök den 30 oktober.

De senaste dagarna har jag inte mått jättebra, men det beror på en förkylningsbacill som lyckats övermanna mig. Hosta, halsont, snuva och allmänt trött. Hostar så mycket så jag tror att lilleman ska få hjärnskakning ;-) Hoppas att det lättar snart.

9 kommentarer:

  1. Skönt att allt ser bra ut :-)
    Jag tycker absolut att ni ska gå nu, vi liksom ni har ju risk att få för tidigt och vi går föräldrautbildningen nu. Man pratar ju mycket om förlossning, amning och annat och en stor del som jag tycker med att gå så här lite tidigare är ju att man hinner smälta fanan och klura lite på hur man vill ha det :-)
    Krya på dig! Kramar

    SvaraRadera
  2. Hoppas du snart kryar på dig!

    SvaraRadera
  3. Tänk va tiden går fort, det är bara 16 veckor kvar till bf det kommer gå jätte fort :), minns när jag själv var gravid så tyckte jag att tiden bara sprang iväg efter v.20. Angående föräldrargruppen så skulle jag rekomendera att ta den tidiga, för dels som du tidigare nämnt så kommer troligen din förlossning starta tidigare än bf. Sen så är det kul att ha lite föräldrargrupps träffar att se fram emot, det gör också att tiden springer iväg.

    Hoppas du snart mår bättre kram

    SvaraRadera
  4. Åh den förkyldningen och hostan drar jag ännu själv på. Drygt 2v av slemhosta och snörvlande. Fick även bihåleinfl. som gick ut i örat, inte kul!

    SvaraRadera
  5. Vi gick tidigt på föräldragruppen, hade sista träffen hela tre månader innan Elin kom. Och jag tycker helt klart ni ska hoppa på den tidiga gruppen. Roliga träffar, tiden går fortare och massa bra info. Sedan kan du bara mysa hemma i lugn och ro den sista tiden innan bf :)

    SvaraRadera
  6. Konstigt att det bara finns ett så tidigt och sent alternativ för grupp. Men den sena låter väl sen i mina öron. Jag tycker du ska välja grupp efter när de andra i gruppen har bf, och att de ska ligga så nära dig som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det inte finns en grupp däremellan beror kanske på att de träffarna skulle hamna i december då de allra flesta kanske har annat att tänka på än att gå på föräldragrupp.

      Radera
  7. Jag gick på grupp from v 28 eller något sådant. Så det borde inte vara något problem? Låter väldigt sent att börja i januari. Det enda som var lite svårt att ta in så många veckor innan förlossningen var amningsinfo/den första tiden, men sådan var det knappt alls utan bara en film. I övrigt var det bara bra.

    SvaraRadera