fredag 5 oktober 2012

Kanske början på foglossning?

Har de senaste dagarna börjat känna av värk i svanken och när jag går lite längre så strålar det ner i skinkorna och på sidan av låren samt att jag känner av det mellan skinkorna. Det är inget som gör jätteont, men det finns där. Kanske början på foglossning? Känner även av svanken när jag suttit i soffan en stund. Jag har ingen erfarenhet av foglossning så jag vet inte riktigt hur det känns...

Jag har bokat in en tid hos sjukgymnast på måndag, främst för min huvud- och nackvärk, men då ska jag även fråga om detta.

6 kommentarer:

  1. Låter ju som foglossning. Jag hade massor tidigt. Jobbigt. Ett tips är att sova med en kudde mellan knäna. Hoppas du får lite övningar av sjukgymnasten. Det gäller att försöka att inte svanka utan hålla ryggen rak. Svårt. Läste om att om man sitter i en mjuk soffa så ska man försöka sitta som om man satt på en pärm, lutad framåt, inte bakåt. Fick många tips själv innan. En sittdyna kan vara bra att sitta på. :)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag fick ett brett bälte av sjukgymnasten som sitter på höften och stabiliserar upp. Det hjälpte mig jättebra.

    SvaraRadera
  3. Det låter dessvärre som foglossning. Jag var hos barnmorskan förra veckan och fick ett foglossningsbälte som jag tycker funkar rätt bra. Det tar ju inte bort smärtan när den väl dykt upp, men det förebygger och gör att bäckenet känns mer stabilt vilket är jätteskönt!
    Hör med mödravården så kan du säkert få prova ut ett.

    Fick även tips om att bara gå korta promenader, gå små steg, undvika lyft och onödiga böjningar m.m. Finns massa bra tips som man kan försöka tänka på.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag gissar också på foglossning. Själv fick jag inte det förrän mot slutet av min graviditet men det var så illa veckorna innan förlossningen att jag inte kunde gå mer än ett par hundra meter. Jag känner fortfarande av foglossningen ibland i form av lite strålande smärta i ljumskarna (vår son är nu 8 månader) men det är inte så farligt alls. Hoppas det inte blir värre för dig! Mina tips är att undvika göra saker som gör ont. Det brukar vara undvika lyfta tugna saker, gå långa sträckor och lyfta ett ben (ungefär som när du tar på dig byxor eller kliver i badkaret). Ta det lugnt så känns det mindre!

    SvaraRadera
  5. Det är nog foglossning. Jag har fått besvär med samma värk nu i efterhand :/
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ilningar i höfterna och ner i låren låter som ischiasnerven. Jag fick den i kläm andra gången jag var gravid, pga foglossning. Det var vidrigt. Men min fantastiska kiropraktor fixade det med, rekommenderas!

    SvaraRadera