onsdag 22 december 2010

Klart inför julen

Nu är allt klart inför julen. I morgon efter jobbet åker jag till landet så pappa och jag kan vaka in julafton. Mannen jobbar i morgon så skulle jag inte åka till pappa skulle jag få sitta ensam hemma samtidigt som pappa då också skulle sitta ensam.

Igår gjorde vi det sista julgodiset. Det mest märkliga julgodis jag någonsin gjort är saffransmarshmallows, men oj, vad goda de blev. Inte var de svåra att göra heller. Jag gjorde också Bountybollar. Det receptet hittade jag hos Carro.

Här har ni receptet till Saffransmarshmallows:
500 gram socker
100 gram flytande glykos
160 gram vatten
2 påsar saffran
180 g äggvita (ca 4-5 st)
25 gelatinblad

Puder
½ dl maizena
½ dl florsocker

  • Börja med att blötlägga gelatinet i kallt vatten och ställ åt sidan.
  • Klä en form med plastfilm eller smörpapper.
  • Blanda samman maizena och florsocker och pudra den klädda formen.
  • Koka samman socker, saffran, flytande glykos och vatten i en kastrull tills sockerlagen når 130 grader.
  • Vispa äggvitorna till styvt skum och tillsätt sakta den varma sockerlagen under konstant vispning. Forsätt att vispa tills det svalnat något.
  • Smält gelatinet med lite av smeten och tillsätt det sedan till äggvitorna. Fortsätt att vispa en stund till, men med lägre hastighet.
  • Häll i smeten och jämna till ytan. Pudra även ytan med maizenablandingen.
  • Låt formen stå i rumstemperatur tills den har kallnat.
  • Skär sedan upp marshmallowsen i lagom bitar. Vänd dom i maizenablandningen så alla sidor blir täckta. Förvara i en lufttät burk.

3 kommentarer:

  1. De ser goda ut :-).
    Ha en underbar Jul!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Saffransmarschmallowsen var mycket goda, tack! passar att ta en liten tugga av den, sen en liten bit pepparkaka, sen en tugga marschmallows, sen... ja, du fattar. :-)

    SvaraRadera
  3. Snowflake: Ja, visst var de goda! Saknar dom här på landet, men mannen kommer ju i morgon och då måste han ha dom med sig om inte ni ätit upp alla vill säga...

    SvaraRadera