tisdag 11 september 2012

Sytt amningskudde

Idag blev nästa syprojekt färdigt. En amningskudde.
Det var inte alls svårt, även om allt jag företar mig just nu går i slow motion.


Mönstret och beskrivningen som jag använt kommer från sidan www.amningskudde.com, men ju nu verkar den sidan ligga nere.


Måtten på innerkudden
Ska försöka förklara hur jag gjort. Jag har modifierat det lite.

Du behöver:
tyg till innerkudden (tex lakansväv)
tyg till ytterfodralet
en dragkedja ca 40 cm
stoppning (jag använde styrolitkulor)
något att göra avrundnigarna med (jag använde en väggklocka med diameter ca 32 cm)


  • Tvätta tygerna först så att de inte kryper sedan.
  • Klipp ut tyget till innekudden enligt mönstet på dubbelt tyg.  Hörnen låter du vara vinkelräta.
  • Klipp ut tyget till ytterfodralet på dubbeltyg, men ta då måtten 35 cm och 83 cm. Hörnen låter du vara vinkelräta.
  • Runda av hörnen med hjälp av , för min del klockan ;-)
  • Nåla innerkudden räta mot räta och sy, men lämna en öppning på en av kortsidorna
  • Fyll innerkudden med stoppning och sy ihop för hand.
  • Sy likadant med ytterfodralet. Om man vill kan man sy fast två remsor (se mönstret) som gör att man kan göra kudden till en "babysitter". Bandens längd kan vara cirka 30-40 cm.
  • Sy fast en dragkedja 40 cm lång vid en av kortsidorna.
  • Klart!!

3 kommentarer:

  1. Jätte fint! Du är så himla duktig på att sy.. Jag kan knappt lägga upp ett par gardiner:(..
    Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Ja men vad smart! Jag tänkte inte ens på att jag kunde sy en egen, jag köpte en på Barnens hus. Dom är ganska dyr för att vara en liten korv med tyg :)

    SvaraRadera