onsdag 12 september 2012

Ultraljudsrapport

Som vanligt var jag lika nervös som vanligt när vi satt i väntrummet. Som vanligt var de också lite sena, men jag hittade en detalj på jackan jag kunde pilla på ;-)

När vi väl kom in i rummet var det samma barnmorska som förra gången. Dessutom hade hon en läkarstudent med sig som var med för att lära sig.

Ner med mammamudden och upp på britsen. Redan då kände jag mig något lugnare. Ganska snart hittar hon hjärtat som slår vilket lugnar ytterligare. Hon går grundligt igenom kroppen och beskriver vad hon ser. Inte alltid lätt att förstå i vilka vinklar den ligger i. Hon går grundligt igenom hjärnan och hjärtat och allt är där normalt. Mäter lårben, magen och huvud och enligt dom beräkningarna så är Miraklet något större än vad h*n borde vara. Vid många mätningar sa maskinen 20+0, men barnmorskan ville inte flytta tiden utan vi står fortfarande på 19+1. 20+0 skulle i och för sig vara en omöjlighet för då skulle jag haft ägglossningen en vecka efter mens och det tror jag inte riktigt på.

Vi kikade också mellan benen så nu vet vi, men håller det för oss själva ett tag.

När det var dags för fotografering så var det inte lätt att få till någon bild. H*n låg i fosterställning med ryggen upp mot min mage. Men så här blev bilden i alla fall.

Efteråt kom "vår" läkare in i rummet och hon undrade hur jag mådde. Jag sa att jag mår sämre nu än vad jag gjorde vid förra ultraljudet och jag berättade bland annat om mina vakna nätter i soffan med huvudvärk. Vi diskuterade min sjukskrivning som går ut på söndag och hon förlänger den en månad till att börja med. I förbifarten nämnde hon också att det kanske inte blir så att jag går tillbaka till jobbet alls innan Mirkalet kommer, men det får vi som sagt se.

Nytt ultraljud har vi den 30 oktober då det ska kollas tillväxten. Innan dess har vi ett besök hos barnmorskan den 15 oktober.

På vägen hem åt vi lunch på samma ställe som vi gjorde efter förra ultraljudet. Kanske ska göras till en tradition efter ultraljud...

Väl hemma så har vi nu beställt barnvagn. Så jävla märkligt. Jag?? beställa barnvagn?? Men så är det alltså. En röd Kronanvagn blev det. Jag hoppas att vi kommer att gilla den.

Tänk om det verkligen ska gå hela vägen den här gången? Jag vågar inte till 100% tro på det än, men dagens ultraljud var ett stort delmål!!

28 kommentarer:

  1. Grattis till ett lyckat RUL! Härligt att allt ser bra ut! Äntligen fick ni uppleva ett RUL med glädje och lycka :-)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åååå så härligt!! Jag har tänkt på er, hela förmiddagen idag!!

    många, många kramar!!

    SvaraRadera
  3. Fint att läsa, så skönt att allt ser bra ut!

    SvaraRadera
  4. Underbara nyheter ju, mätningarna på mina små mirakel har aldrig stämt med slutresultatet ;)

    SvaraRadera
  5. Å, vad skönt att det gick bra! Och det är väl snarare en fördel än en nackdel att lilla miraklet är lite större än vad normalkurvan säger, med tanke på det du tidigare beskrivit om risk för tillväxthämning:D.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åååhhh vad glad jag blir! Har hållt mina tummar hela dagen lång!!!

    SvaraRadera
  7. Så härligt för er. ❤

    SvaraRadera
  8. Stort grattis - så härligt att få beställa barnvagn också! :)

    SvaraRadera
  9. Det kanske inte är så, som man säger, att alla bebisar är lika stora i magen fram till v 20 någonting? Oftast vet man ju själv när man blev gravid. Jag har för mig att de mätte min bebis i magen och fick fram ett datum som absolut inte stämde med när jag verkligen blev gravid.

    SvaraRadera
  10. Vad skönt att det gick bra :-)! Jag förstår att du inte vågar tro helt, men det kommer att gå bra, jag känner det :-). Kramar

    SvaraRadera
  11. Så skönt! Det här kommer att gå bra. Undrar bara om du inte fick någon hjälp eller medicin för att lindra huvudvärken? Låter väldigt jobbigt.

    SvaraRadera
  12. Ååå så bra att det gick bra på ultraljudet. Själv så va jag och min pojkvän på ultraljud i måndags och våran filur mår jättebra i magen. Va väldigt livlig rörde på sig hela tiden. Känner du miraklet nått? Jag känner filuren varje dag nu, helt underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte några rörelser än. Jag har ju moderkakan i framvägg vilket gör att det tar längre tid innan man känner något. Enligt läkaren idag kunde det dröja en eller två veckor till. Bara vackert vänta...

      Radera
  13. Vad mysigt med ultaljud! När vi gjorde rutinultraljudet med lillgrabben ville han inte visa sig alls så bilden blev så dålig att vi fick det gratis. ;P

    SvaraRadera
  14. Vad skönt att höra! Min son blev till 1 v efter mens! All Lycka!
    Kram Nhea

    SvaraRadera
  15. Åhh underbart att läsa!! =D Tummarna hålles hårt fortfarande, släpper dom när Miraklet är här!! =) Mysigt att äta något gott oxå för att fira lite... Och att få beställa den där efterlängtade fina röda Kronanvagnen oxå!! =D Vilken dag det måste ha varit för Er!! =D Kram!!!

    SvaraRadera
  16. åh, jag blir SÅ lycklig för eran skull, det pirrar i hela kroppen!

    och jag säger som min barnmorska sa till mig nu i veckan; slappna av nu och njut av graviditeten, man väntar ett barn, inte något fruktansvärt hemskt. att vara orolig är att ta ut olycka i förskott, vilket ju faktiskt inte är så himla smart.
    men jag vet hur svårt det är...

    lycka till nu, alla tre! <3

    SvaraRadera
  17. Åååå,vad kul att läsa att allt såg bra ut.. Det här kommer bli bra.. God natt på er!

    SvaraRadera
  18. Åååå grattis! :) höll tummar och tår här imorse! Va nyfiken jag är på om de är en pojke eller flicka (som jag själv tror ni får) :) kramar!

    SvaraRadera
  19. Grattis till ett lyckat ul!!! Vi tog oxå reda på könet på vår son, men höll det hemligt för alla andra ända fram tills han var född. Kul att höra alla spekulatoner om könet när man vet. Det var svårt men det gick! Vi tyckte att det var vår ensak och något sim jag och min man ville dela på själva under graviditeten.

    SvaraRadera
  20. Tack för en bra blogg! Det är roligt att följa. Tänkte tipsa dig om en sida på nätet som säljer gravidsmycken, såå vackra!! www.silvermama.se

    Kram!

    SvaraRadera
  21. Såååå himla härligt!!! Kramar :)

    SvaraRadera
  22. Såååå himla härligt!!! Kramar :)

    SvaraRadera
  23. Såååå himla härligt!!! Kramar :)

    SvaraRadera
  24. Åh så mysigt för er. Grattis! Hoppas nu att du kan få bli av med din huvudvärk. Kram

    SvaraRadera