tisdag 18 september 2012

Vecka 21 (20+0)

Under mina tre graviditeter har jag skrivit många "veckorubriker", men aldrig tidigare har jag skrivit "vecka 21"!!
Nu har jag alltså varit gravid 140 dag och har 140 dagar kvar. Inne på andra halvan. Det är så häftigt. För andra gravida kanske det inte är så speciellt, men för mig är det speciellt. För var dag som går är vi ju en dag närmare målet. och för var dag som går vågar jag mer och mer hoppas på att det faktiskt ska gå bra den här gången. Dock är jag allt för medveten om att mycket saker kan hända fortfarande, men försöker att inte tänka på det.

Jag brukar ju skriva om mina symtom i mina veckoinlägg och även den här veckan skriver jag om huvudvärk från helvetet, trötthet och nästäppa. Det är inte roligt längre... Jag känner mig också klumpig eller snarare fumlig. Jag tappar saker, är långsam i reaktionsförmågan. Förra veckan lade jag ett okokt ägg på köksbänken. Sedan ser jag att det börjar rulla, men reagerar inte förrän det ligger trasigt precis framför fötterna på mig... Då var det bara att börja städa istället.

Överallt kan man också läsa om olika cravings. Jag har en och det är lakrisal!! Jag vet inte hur många såna rullar jag ätit den senaste tiden. Varje gång mannen varit på Jula (och det är ofta) så har jag köpt lakrisal (3st för 12 kr). I lördags var vi på K-rauta och förstå min lycka när jag hittade ett rör med 10 lakrisal för 39 kronor!!

Om cirka en månad är det dags att åka till Ullared för att shoppa och jag har idag tänkt att börja tänka på en lista. Just nu känner jag att jag inte har en aning om vad jag ska köpa, men det kanske löser sig när jag sätter mig ner och börjar fundera. Jag har sedan tidigare sparat några listor på Ullaredsinköp som jag hittat på Familjeliv och vissa bloggar. Där kan jag få lite tips i alla fall...

Sedan är vi dessutom lovade lite saker från J och M. Bland annat deras gamla vagn som för vår del kommer bli en "landetvagn". Vårt fina vrålåk vill vi inte åka in med i ladugården eller köra på leriga grusvägar med koskit på. Då kommer deras vagn väl till pass. Hade inte vi övertagit den så hade den blivit slängd. J och M - Vi är jättetacksamma!

Dagens beting är att åka till vårdcentralen och ta blodprov som min reumaläkare ville att jag skulle ta. Dessutom ska jag fortsätta med det babynest som jag börjat sy. Annars blir det som vanligt en lugn dag. Jag känner att jag inte orkar med så mycket mer.

20 kommentarer:

  1. Jag verkligen älskar att läsa din blogg! Jag har följt dig i många veckor nu och jag önskolyckar dig på alla sätt som går. Jag hoppas att du orkar stå ut med alla symptom. (När jag har migrän brukar jag ta en naproxen och en panodil, brukar fungera väldigt bra! Testa om du vill). Ha en underbar dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naproxen är inget som rekommenderas under graviditet. Inget man ska testa själv iaf.

      Radera
  2. Första halvlek klar, synd bara att du inte kan få en halvtidsvila ;) direkt vidare till andra halvlek. Vad är ställningen nu 4 - 0? (gravid, lyckat UL, längre än 19+4, lyckat RUL) Heja heja!

    SvaraRadera
  3. Åh grattis, det är stort att vara halvägs i graviditeten! Nu går allt mycket fortare också och snart är bebis här.

    Vi åker till ullared på lördag så här skrivs också inköpalista för fullt nu. Dock blir det inte så mycket babysaker då liten blivit stor men några nappflaskor blir det allt. :)

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt jag är oxå i vecka 21 (20+0) idag tisdag :-D. Känns overkligt på någotvis, har du börjat känna något?? Jag o min man hade försökt i 6 1/2 år innan vi fick hjälp via ivf. Tror inteman kommer förstå förrän barnet är ute. Hoppas huvudvärken blir bättre kram Sandra i skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner ingenting inifrån än, vilket säkert beror på att jag har moderkakan i framvägg.
      Kul att vi är helt lika i våra graviditeter!

      Radera
    2. Tyckte jag med :-D har inte heller känt så mkt har oxå den i framvägg. Var gjorde ni er behandling?? Och det där med lakrits, min barndomsvän iögonfallande var oxå tokig i lakrits. Så läste hon i en artikel,att det inte var bra så hon blev orolig tills hon läste längre ner att det var om man åt 5 kg eller mer. Så det är nog inte något att bry sig om. Själv har jag fått cravings på något så tokigt som vit sparris på glasburk ;-) kram Sandra

      Radera
    3. Detta är otroligt nog en spontan graviditet efter sju ivf-behandlingar. Två har vi gjort inom landstinget i Östergötland och resterande på Carlanderska i Göteborg.
      Men som sagt detta lilla mirakel kom till sängvägen efter fyra års försök!

      Blä, sparris på burk blev jag inte alls sugen på :-D

      Radera
    4. Kanonkul att det gick utan hjälp :-D hahaha min man tycker oxå att det är äckligt med sparris på burk. :-D bor ju i Skåne så vi var i Malmö på rmc på andra fulla ivf med hormoner så gick det :-D kram

      Radera
  5. Hej! Jag har börjat läsa din blogg för en tid sedan - det är underbart att följa med en väntan :)

    Jag fastnade för att du säger att du äter lakrisal - iallafall här i Finland får man som råd från rådgivningen att inte äta för mycket lakrits, det var dåligt för graviditeten. Iallafall för att blodtrycket stiger av lakrits, men jag tror att det var för nåt annat också?!
    Ville bara anmärka detta, inte negativt, synd skulle det ju vara om du måste sluta med din enda craving - men kolla med rådgivningen nästa gång du går dit...

    Eller äh, kanske du vet allt detta redan ;)

    SvaraRadera
  6. Hur är det med ditt blodtryck? Är det bra? För huvudvärk kan ju vara ett tecken på högt blodtryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var på inskrivningen för cirka en månad sedan så var blodtrycket helt normalt.

      Radera
  7. Jag var oxå galen i lakrisal när jag var gravid :)

    SvaraRadera
  8. Jag åt oxå lakritsal som en galning en period :) Funderar på om det är mycket salt i det men jag tror det är mest socker i lakrits. Nu är jag mer inne på sura godisar, en rulle sur jordgubbsrulle om dagen :)

    SvaraRadera
  9. Lakrits kan ge blodproppar, så det är ingen bra ide att proppa i sig lakrits som gravid.

    SvaraRadera
  10. Att jag skrev att jag har cravings på lakrisal betyder det inte att jag proppar i mig det hela dagarna ;-) någon behärskning lyckas jag ändå att ha ;-D

    SvaraRadera
  11. Grattis till halvtid!
    Hoppas du får nytta av min lista :-)
    Insåg precis att det var en del jag glömde köpa men jag åker nog snart förbi Ullared igen...
    Kram

    SvaraRadera
  12. Halvvägs - så härligt! En halva klar! Hoppas du/ni får känna sparkar snart :-) Vi är jätteglada för er skull och vi är nyfikna på den lill* där inne :-) Kramar

    SvaraRadera
  13. Underbart att du är så långt, det närmar sig vecka för vecka och snart har ni Miraklet i eran famn!! Men så jobbigt med huvudvärk, vet hur det kan vara! När jag sprayade hade jag hv i 9veckor *suck* Krya på dig! Kram

    SvaraRadera