tisdag 11 september 2012

Vecka 20 (19+0)

Ett nytt veckoinlägg! Inget speciellt nytt händer. Jag mår antagligen som jag förtjänar. Huvudvärk från helvetet, nästäppa, trötthet. Jag börjar dessutom få ont från svanken och nedåt när jag går. Vet inte riktigt vad det står för, foglossning, ligamentsmärtor, ischias. Nåt är det som gör att jag inte kan gå lika problemfritt som vanligt.

Vaknar varje natt någon gång mellan två och fyra med gräslig huvudvärk vilket gör att jag inte kan ligga kvar i sängen, utan jag går då upp och sätter mig i soffan en stund. Bland en kvart, men i natt blev det en timme. Den här natthuvudvärken känner jag igen från när jag är ogravid så kanske är det också den reumatiska sjukdomen som just nu spökar lite extra. Det är ju svårt att skilja symtom från symtom.

Var på körövning igår och när den var slut kom en av körsångarna fram och undrade vad de var för en mage jag hade skaffat mig ;-)

I morgon halv elva är det alltså dags för rutinultraljudet. Just nu känner jag mig ganska lugn i och med att vi hade ett extra ultraljud för knappt tre veckor sedan. Men, när vi väl sitter i väntrummet i morgon kommer jag nog vara nervös i alla fall. Allt måste ju gå bra i morgon.
"Vår" läkare kommer vara med även på detta ultraljud och efteråt kommer vi vilja prata en del angående mina symtom och min sjukskrivning. Dessutom skulle jag vilja att det tas ett blodvärde för att de hur det ligger nu. Har sedan cirka en vecka tillbaka tagit blutsaft (klarar inte av att ta järntabletter) och tänker om det hjälper något mot blodbristen. Blutsaft är vad jag förstått inte lika effektivt som tabletter, men borde ju vara bättre än ingenting i alla fall.

Går allt bra i morgon kommer vi på eftermiddagen att beställa vagn!! Det kommer bli en röd Kronanvagn och varför vi beställer den redan i morgon är att Kronan just nu har 10% på allt och det gäller bara till och med söndag.

10 kommentarer:

  1. Usch, inget roligt med huvudvärk och trötthet. Hoppas det vänder snart!
    Det kommer gå jättebra imorgon och så härligt att beställa vagnen :-D
    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Jag hade tänkt att höra av mig till er först men sen insåg vi att schemat skulle bli för tight för det denna gången. Men det blir fler tillfällen, absolut! Vore så roligt att träffas på riktigt någon gång :)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Lycka till imorgon! Allt ska gå bra och sedan ska ni beställa bebisens rolls royce! :) Jag var sjukskriven hela graviditeten pga huvudvärk. Den slutade först när jag slutade amma. Hoppas din går över snart, jag vet hur jobbigt det är. Kram!

    SvaraRadera
  4. Har hört att torkade aprikoser ska göra under för järnvärdet.

    SvaraRadera
  5. När det gäller järn: Järnbehovet ökar rätt rejält när man är gravid, och det som finns i blutsaft (20 mg per dagsdos), torkade aprikoser etc. är i de flesta fall otillräckligt OM den blivande mamman samtidigt har järnbrist (d.v.s. lågt S-ferritin, ett mått på järnförrådet) och den måste hävas SAMTIDIGT som Hb:t måste upp. Fick jag lära mig i alla fall. Om du ber om ett extra blodvärde - kolla även järnförråden, om det inte är gjort tidigare. Man kan ha bra Hb och järnbrist. Eller dåligt Hb och inte järnbrist (vilket jag har, men det är inte så vanligt, läkarna har hittills varit ganska handfallna). OM du äter kött - tror att Hemofer ska vara ett järnpreparat som är skonsammare mot magen, receptfritt på apoteket. Min erfarenhet av järntabletter är annars att det är för j-vligt de första 2 veckorna, men sedan vänjer sig magen vid dem.

    Lycka till imorgon! Ska hålla tummarna för er:-).
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det kommer gå bra imorgon!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  7. Barnmorskan har en tabell att gå efter, typ om hb är under 115 i v 20 ska man ta ett ferritin värde. Jag hade lägre men hon tog inget i alla fall... Min bm är värdelös

    SvaraRadera
  8. Halvavägen kvar endast och du ska se det kommer gå lika fort som dom 20 första..

    SvaraRadera
  9. Alltså, du kanske redan vet det här redan men annars rekomenderar jag renässans, den där nässprayen som bara egentligen är saltvatten. har haft bihåleinflamation för första gången i mitt liv & den var guld. Det går ju att spraya hur mkt som helst eftersom det bara är vatten & salt.

    Som sagt, du har säkert redan koll på det men tänkte berätta i alla fall. Håller både tummar & tår för er imorgon. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renässans är jag storkonsument av. Snart tycker jag att jag borde få mängdrabatt på apoteket ;-)

      Radera