fredag 14 januari 2011

Äggplock för fjärde gången

För fjärde gången har jag alltså idag utsatt mig för diverse nålar i det allra heligaste.

Idag var vi på plats redan kvart i åtta. Mannen fick då som vanligt gå och göra sin grej, medan jag blev visade till vårt bås. Där jag klädde om till sjukhusskjorta och strumpor. Väntan till äggplocket blev inte alls lång så helt plötsligt låg jag återigen i gynstolen.
Där får jag lite morfin och efter det ger läkaren lokalbedövning där nere. Han börjar sedan att punktera de äggblåsor som fanns på höger sida. Tror att det på den sidan hittades tre ägg. När han ska gå över till vänster sida så blöder jag lite från sticket så han avvaktar lite med att fortsätta på vänster sida.

I vänster äggstock hittas ett ägg så totalt så fick vi ut fyra stycken ägg. När läkaren är klar kollar han återigen så att det inte blöder. Det gjorde det inte då.

Jag får gå tillbaka till min säng där jag slumrar en stund innan vi får lite fika.

När jag sedan går på toaletten så kommer två koagulerade blodklumpar och jag blir ju naturligtvis dödsnervös och tänker tillbaka på vårt första ivf-försök med den blödningen jag fick då. Pratar med barnmorskan om detta och hon säger att det är helt normalt att blöda, men hon förstår min oro med tanke på min historia.

Med barnmorskan pratar vi också med om vilket befruktningsmetod som ska användas och även den här gången kommer ICSI att användas, alltså att embryologen tar en spermie och "trycker in" i ägget. Vi diskuterar också AHA (assisted hatsching). Hon skulle skriva till läkaren att vi hade önskemål om det.

Efter att vi kom tillbaka till hotell har jag sovit. Jag kände mig tröttare den här gången än tidigare. Vi har dock tagit oss ut och fått lite mat i magen men är nu tillbaka på hotellet. Mannen ligger i badkaret medan jag softar med datorn i knät.

Återföring av att guldägg (förhoppningsvis) blir på söndag klockan elva. Jag hoppas verkligen att de inte ringer i morgon och säger att allt gått åt skogen.

Sedan börjar de värsta två veckorna. Testdag blir den 30 januari.

Lite kuriosa är att vi bor på samma hotell som Polens, Koreas och Chiles handbollslandslag. VM i handboll pågår tydligen nu.

10 kommentarer:

  1. Grattis till 4 ägg! Nu håller jag tummarna stenhårt tills på söndag, och så hela vägen fram så klart!
    kram, och sköt om dej!

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummar och tår för era ägg - nu j-klar är det er tur!
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat under äggplocket. Starkt gjort! Nu håller vi alla fingrar och tår för att allt ser fint ut och det blir många bra besked på söndag! Kram

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat idag! Fortsätter att hålla tummarna.

    SvaraRadera
  5. Duktiga du!
    Fjärde försöket plockades jag på fyra ägg och fick tvillingar. Hoppas på samma tur för dig!
    /Sanna

    SvaraRadera
  6. Jag håller också mina tummar!

    SvaraRadera
  7. Håller alla tummar och tår för dig =)
    Jag tror att jag vet vilket hotell du kan bo på då ;) Jag har bott i Göteborg tidigare, nu bor jag en bit utanför.

    SvaraRadera
  8. Undra om ni någonsin kommer förknippa bo på hotell med att koppla av.

    SvaraRadera
  9. Jag håller tummarna för dig nu!! Nu håller telefonen tyst...om det inte är goda nyheter så klart ;)

    KRAM

    SvaraRadera
  10. Fortsätter att hålla tummarna här mellan packning av alla flyttkartonger! =)

    kramar

    SvaraRadera