lördag 11 februari 2012

En fråga om Dutt

Idag fick jag en fråga i en kommentar angående Dutt. Lena skriver så här "Hej! Först och främst vill jag beklaga ert minus... Sen har jag en fråga gällande Dutt. Jag förstod att hans problem upptäcktes på Rul. Jag undrar om det var det första ultraljud ni gjorde? Hade man kunnat upptäcka det vid ett Kub-test eller hade det varit för tidigt? /Lena"


Ja, hans hjärnskada upptäcktes på rutinultraljudet när jag var i vecka 18+6. Innan dess hade vi haft en antal ultraljud bland annat i vecka 8, 10 och så Kub-ultraljudet i vecka 12. Vid ultraljudet vecka 12 var det för tidigt för att se en sån här skada. Hade vi haft ett ultraljud runt vecka 15-16 hade man kunnat se det, men i sammanhanget hade det inte spelat någon roll om man upptäckt det en månad tidigare... Det hade ändå varit så att vi hade varit tvungna att avbryta.

Hade en avvikelse i hjärnan upptäckts när hjärnan hunnit utveckla sig mera och graviditeten gått länge, tex vecka 30 eller senare hade man kunnat plockat ut honom och opererat, men i vecka 19 är ju det omöjligt

Uppdatering efter Monicas fråga "Då undrar jag varför man inte lät det gå längre i graviditeten och gjort ett försök att operera om det fanns en chans att det kunde gå? /Monica"


Dutts hjärnskada var så allvarlig då det i skallen bara fanns vätska och ingen hjärnsubstans. Därmed hade hjärnsubstansen ingen möjlighet att utvecklas vare sig före rutinultraljudet eller om graviditeten hade fått gå längre. Hade mängden vätska varit mindre och man sett en del hjärnsubstans hade det funnits en chans att man kunna operera senare. Nu fanns ingen sådan möjlighet.

5 kommentarer:

  1. Då undrar jag varför man inte lät det gå längre i graviditeten och gjort ett försök att operera om det fanns en chans att det kunde gå? /Monica

    SvaraRadera
  2. Monica: Jag har uppdaterat inlägget med svar på din fråga.

    SvaraRadera
  3. Så tragiskt att det blev så, lider fortfarande med er Anna! Våra tankar finns med er! Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar. Trodde man kunde känna sig någorlunda trygg efter ett "ok" på kub... Hemskt vad de små oskyldiga kan drabbas av :( /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det trodde jag också eller åtminstone att man skulle vara trygg av att se hjärtat slå på rul, men det spelade inte heller någon roll...

      Radera