söndag 26 februari 2012

En ständig dragkamp och dumma kommentarer

Mörka tankar, ljusa tankar, hopplösa tankar och hoppfulla tankar.

Just nu har de mörka och ljusa tankarna dragkamp. Vilka som är starkast och vinner - det kan bara tiden utvisa, men det mörka tankarna gör så klart ondast.

När mannen och jag pratar om detta så återkommer vi alltid till det kuratorn sa någongång i somras - tänk alla tankar som kommer. De är bara tankar och inte verklighet.

De mörka tankarna har haft ett övertag i dragkampen nu några dagar. Det blir inte bättre av att jag idag fick en kommentar från en anonym läsare som lyder: "Jag har läst er historia och beklagar verkligen erat livsöde. Den situaitonen ni var med i med eran son Dutt,måste verkligen varit fruktansvärd.Men det var ju ni som valde att avsluta hans liv, det var ju inte naturen som stötte bort honom.Jag är av sådan natur att jag tycker att man inte ska avsluta ett liv som påbörjats.Det är naturen eller ödet som avgör när det är dags att gå.Så jag kanske är lite vidskeplig men pga att ni tog bort hans liv,kanske erat straff blir att inte bli gravida på nytt."


Jag undrar verkligen hur noga denna läsare läst vår historia... Mitt svar på denna kommentar finns att läsa här. Man ska inte bry sig om såna här kommentarer, men det är svårt att helt värja sig för dom. Vi trodde att vi skulle få många såna här kommentaren vid avbrytandet men då slapp vi dom så det var ju bara en tidsfråga innan den skulle komma.

40 kommentarer:

  1. Elak kommentar tycker jag , han skulle ju inte ha överlevt allafall , skit i de och kämpa på om det är vad ni vill.Kanske kommer ni få ett levande barn , kanske inte oavsett hur det blir är det inget ni kan påverka överhuvudtaget.
    Jag har läst innan att du och din man inte vill adoptera utan helst vill ha ett biologiskt barn eftersom du vet att ni kan bli gravida.
    Om du blir mamma till ett bio barn eller om ni ändå väljer att adoptera så kommer det med all sannolikhet bli alldelles som det var tänkt att vara.
    skit i sådan kommentarer för ni vet vad ni valde eller att ni egentligen inte hade nåt val.Ni valde inte att avbryta , det var Dutt som redan hade avbrutit ...ingen som vill bli mamma och är i sina sinnens fulla bruk skulle avsluta en graviditet om det fanns minsta hopp för barnet
    lycka till i erat kämpande och jag hoppas att ni får erat barn till slut

    SvaraRadera
  2. Fy fan vilken elak kommentar. Hur kan man ens känna ett behov av att skriva något sådant till en person som mår dåligt och bär på en stor sorg???

    Förstår att du blir ledsen och tar illa upp, svårt att inte göra det. Det finns inte på världskartan att ni skulle bli straffade för att ni fick avsluta graviditeten med Dutt, ta inte åt dig. Den som skrev den kommentaren måste ha allvarliga problem med sig själv. En normalt funtad människa skriver inte sådant.

    Fan jag blir så upprörd och ledsen för din skull att du skulle behöva få sådana ord riktade emot dig. Jag skulle vilja ge dig en STOR kram, ta hand om dig.

    " If people are trying to bring you down, it only means that you are above them. "

    Massa kärlek, massa mod och styrka vill jag ge dig!
    KRAM <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Blir så ledsen när jag läser sånt
    Som om ni inte har nog att tänka på
    och känna

    Jag vet att det inte är lätt att låta sånt rina av men låt det rinna av er...Låt det inte ta av eran energi
    Lägg energin på viktigare saker...

    Tänker på er...
    Kram Maja

    SvaraRadera
  4. Fy fan.
    Vad är det för jävla idiot som skriver så.
    Lider så med er pga detta.
    Såna idioter kan hålla sig borta från er blogg.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Så ilsken jag blev, hur kan man skriva något sådant!
    Det kokar i mig.
    Jag vet att du kanske tar åt dig men låt denna person inte ta någon energi från dig. Han/hon har nog aldrig varit med om liknande och kanske har levt i en trygg och skyddad värld utan motgångar. Bry dig inte, ryck på axlarna. Skitstövlar finns det (tyvärr) gott om...
    Stor styrkekram
    Anna

    SvaraRadera
  6. Uppenbarligen en fruktansvärt elak, avundsjuk, korkad människa skrev den kommentaren. För att inte tala om att personen i fråga är obildad och inte läst på. Ni gjorde ju det enda rätta i det läget, vad hade ni, Dutt eller någon annan vunnit på att ni gjort färdigt graviditeten och (om Dutt hade överlevt så länge) sedan sett honom dö när han kom ut? Hoppas verkligen inte du/ni tar åt er av sådana kommentarer. Ta hand om er!

    SvaraRadera
  7. Den som har skrivit den där kommentaren verkar ha en synnerligen osympatisk människosyn. Alternativt har en väldigt begränsad livserfarenhet. Det gör mig verkligen ledsen att du skulle behöva få en sån kommentar, det räcker gott och väl med allt annat som du redan har att kämpa med.
    Mängder av hjärtestora kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Oj.

    Vilken osedvanligt otrevlig kommentar från någon som uppenbarligen inte har någon aning om vad h*n skriver om...

    Jag beklagar att dina sår ska behöva rivas upp av en idiot på det viset!

    SvaraRadera
  9. Resonemanget känns igen, och är ett resonerande som funnits med i mitt liv. Det frustrerar mig. Jag har alltid känt att det funnits ett människoförakt i att ge sig av och prata till den som varit med om att avsluta ett liv. Oavsett att man resonerar med en amerikanska frikyrkliga ja till livet-rösten; som går ut på att barnen ska få leva så länge de själva kan. Det finns så att säga en idemässig hållpunkt. Det är människoföraktande att vända sig mot den sörjande föräldern och säga: DU gjorde fel. Universum straffar dig. Oavsett hur mycket man säger sig beklaga livssituationen. Vill man driva sin politiska linje gör man det allmänt, så länge man älskar människorna låter man föräldrarna vara. Annars förlorar de all min respekt.

    Människoälskande är att närma sig i alla livets skiften, våga se att barnets liv sörjdes av er och våga finnas nära det. Så i sin förmenta kärleksfullhet, tycker jag att kommentaren var en av de mest hatiska jag sett.

    SvaraRadera
  10. ...finns det inte i er sinnevärld att det finns olika sätt att se på livet? ALLA har rätt till sin åsikt. Om man nu bloggar, så får man nog ta skeden i vacker hand och vara beredd att möta alla läsare... /Gullan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut har alla rätt till en åsikt. Jag hade kunnat välja att radera kommentaren, men jag väljer istället att ha den kvar. Det tycker jag ändå visar på att jag tillåter alla åsikter, även om jag inte håller med om allt.

      Radera
    2. Alla har rätt till sin åsikt, så skriver man elaka kommentarer på bloggar får man försvänta sig att människor har åsikter om det.

      Radera
  11. Du tycker alltså att åsikten att Gud bestraffat någon genom att inte ge fler barn är helt okej att köra i ansikten på något?

    Ärligt talat är det helt okej med mig att människor ser saker på ett annat sätt, i abortfrågan är jag uppvuxen _inom_ Ja till livet typ så det är inte så himlans märkvärdigt.

    Men att känna sig tvungen att köra det i ansiktet på någon med bikommentaren att det dessutom ska vara den gudomliga orsaken till de kommande misslyckandena (och Snöis död) DET är vad jag vänder mig mot. Det är inte bara en annan åsikt.

    (Man behöver inte möta alla läsare förresten - det finns en utmärkt funktion som heter "Radera kommentar permanent?")

    SvaraRadera
  12. Njaa... nu kanske jag inte tyckte att kommentaren var helt ok. Men jag ville mer peka på att man kanske får räkna med att folk har åsikter och att kanske inte det bara kommer gulliga inlägg. /Gullan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förvånad men mest tacksam över att jag inte får flera elaka kommentarer än vad jag får. När man bloggar får man till viss del vara beredd på sånt, men även om man är det så är det aldrig kul när de kommer.

      Radera
  13. Det var det dummaste jag hört! Usch, ta inte åt dig. Ni gjorde det enda rätta, för er och för Dutt.

    Föressten läste jag en deckare som var jätte bra i sig men som även hade en kvinnlig huvudperson som var tvungen att ta bort en liten en med samma sjukdom.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170017476

    Om du vore intresserad, den var bra i överhuvudtaget =)

    Ha det fint

    SvaraRadera
  14. Beklagar att du måste råka ut för en sådan dum kommentar :(
    Ta hand om dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Och vem kommer den kommentaren ifrån? Från någon som också tror att man ska "behandla din nästa såsom dig själv"? Även om du (av någon mycket märklig anledning - Dutt skulle nämligen inte ha överlevt) skulle tro och tycka på detta sätt så säg det för Guds skull inte!!! Vad vinner du på det? Gud säger inte att du måste berätta alla dina tankar för andra.

    Vet du vad jag tror på? Jo, jag tror på att "en stor man är inte den som får andra att känna sig små, en stor man är den som får andra att känna sig stora". Och just nu har jag väl själv begått samma misstag som du själv (förlåt för det) men jag blir faktiskt väldigt olycklig över att någon människa kan skriva det du skrev!

    Jag vet inte vem du är eller vad du har för erfarenheter i ryggsäcken men tänk dig en liten stund in i Annas situation - tror du att någon enda människa blir glad eller hjälpt av den kommentaren? Varför måste man "räkna med att folk har åsikter" när man har en blogg om en stor stor önskan att få barn? Jag undrar vad som för dig hit, till hennes sida? Vad för dig in på ämnet IVF?

    Och till dig Anna: Vi är många som stöttar dig, fokusera på oss istället. Stor kram!

    SvaraRadera
  16. Men pleeease! Har människan inte läst er historia alls? Så tråkigt att du skall behöva möta sådan kommentar. Och visst, alla har rätt till sin åsikt. Men alternativet för Dutt hade ju ändå varit en död eftersom han inte hade kunnat leva utanför livmodern. Och jag tror inte på en Gud som straffar för att ni har gjort. Kram Kix

    SvaraRadera
  17. Välkommen till verkligheten... alla stöttar inte IVF...sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför läser du på en sådan här sida? Själv orkar jag inte engagera mig alls i ämnen som inte intresserar mig. //J

      Radera
  18. Blir fruktansvärt upprörd över sådana kommentarer, vem f*n tror du (anonym alltså) att du är?!

    Låt inga idioter ta ner dig/er Anna, det räcker med det ni går igenom ändå. OCH, jag köper inte en sekund att Gud skulle straffa er för att ni fick göra något ofrånkomligt. OM Gud skulle göra något vore det att göra något gott för er eftersom Gud ska innebära kärlek och godhet.

    Skit i idioten, h*n kan ta sina sjuka tankar och stoppa upp någonstans!!!

    Varma kramar

    SvaraRadera
  19. Det ligger ju något i det som skrevs i kommentaren..
    Man ska inte ta nån annans liv.
    Ingen har rätt att bestämma över andras leva eller icke leva.


    Och sen att be alla andra att betala era fortsatta försök.
    Det förstår inte jag.

    De flesta som läser bloggen har själva problem.

    Om ni nu väljer att inte adoptera utan lägger pengarna på försök efter försök inom IVF, så betala det själva då.

    Girighet är oxå en synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som är utan synd kan kasta första stenen...
      //J

      Radera
    2. Så att avsluta ett liv när det inte finns räddning är din sak att fördöma?

      Du är klar över att det kostar en kvarts miljon att adoptera va?

      Radera
    3. Jag föreslår att vi inte diskuterar det här mer och ger en sådan här meningslös diskussion näring. Vi släpper det tycker jag och ger det som är värt att nära utrymme - nämligen en kärleksfull längtan efter barn.

      Må gott alla där ute!

      Kram J

      Radera
    4. Anonym!
      Kan inte du bara lämna den här inlägget och allra helst bloggen.

      Anna, du bör inte lägga mer energi på den personen.
      Suger bara onödig energi. Energi du behöver till annat.
      Jag skulle vilja svara en massa kommentarer, men inser att det bara skulle studsa tillbaka.

      Anna, hoppas att du sovit gott i natt och får en toppen dag på jobbet.
      Kramar Anna

      Radera
  20. Fy vilken hemsk kommentar ta inte åt dig Anna. Personen som skrev det vet helt enkelt för lite om er, ivf och Dutts sjukdom.
    Skickar en stöttande kram över nätet från en fd ofrivillig barnlös.

    Sofie

    SvaraRadera
  21. Fy vad okänsligt av den personen, h*n kan inte vara riktig i huvudet iallafall! Tråkigt att ni ska få sådana kommentarer i din blogg, men knäppgökar finns det överallt! Vi som vet hur ivf, missfall och ulj kan bli vet att ni aldrig skulle avsluta Dutts liv ifall han hade haft en chans i verkliga livet. Men alla vet ju att man kan inte leva utan hjärna eller hjärta! Tänker på dig! Vet hur mörka tankar kan kännas, de är tuffa! Kram

    SvaraRadera
  22. Men usch fy f*n vilken vidrig kommentar. Jag blir rasande. Tycker INTE man ska behöva räkna med en sådan här typ av kommentar! Det är fruktansvärt elakt sagt. Det finns inget i den du ska ta åt dig av men jag förstår att det ändå sårar! URK!!! Vilken äcklig hemsk människa! Kramar!

    SvaraRadera
  23. Det var det dummaste jag har hört. På riktigt. Försök ignorera så gott det går. Styrkekramar!

    SvaraRadera
  24. Anna och Mannen; jag blev både innerligt ledsen och heligt förbannad när jag läste vilken osannolikt korkad kommentar ni har fått. Det är så att jag inte finner ord!!! Det är svårt att veta vad den här människan egentligen har problem med, men sannerligen vet jag att dennes kommentar är ett stort bevis på att just den människan har egna problem, som den gör allt för att projecera på er, för att det är så jävla mycket lättare för den än att att ta tag i sina problem!
    Mellan raderna tycker jag mig kunna läsa att den personen har någonslags bild av att det finns en straffande gud. Men livet är inte så. Det är inte så att dåliga saker som händer sker för att vi ska bli straffade. Det finns helt enkelt ingen rättvisa i att förlora sitt barn, att få cancer som ung eller all annan skit som kan drabba. Det är tyvärr bara, och man måste bara kämpa sig igenom det, men det handlar sannerligen inget om straff!! Jag tror på en Gud som vill gott och som vill hjälpa mnänniskor igenom de svårigheter som de utsätts för, men min Gud har ingen makt att bestämma att den människan ska straffas och den ska inte, min Gud sysslar inte med att straffa, utan att stödja i den både förunderliga och stundtals jävliga resa som livet är.
    I min värld var ert val för Dutt det mest skonsamma. Att låta honom utvecklas i 20 veckor till, vara med om en förlossning och sedan dö hade i min värld faktiskt varit det egoistiska valet, för då hade vi valt utifrån att ni skulle göra det lätt för er själva genom att inte behöva välja. Men nu tog ni istället ansvar för ert barn och lät inte honom behöva gå igenom mer lidande än nödvändigt, och sannerligen gjorde ni därmed också det tuffaste valet för er själva, eftersom ni ju kommer att behöva leva med det valet resten av era liv. I min värld är ni sannerligen ansvarsfulla föräldrar och jag håller ständigt alla fingrar och tår för att ni ska få ett levande barn att ta hand om, ni kommer att bli sådana toppenföräldrar, inte för att ni alltid kommer att göra rätt, men ni kommer alltid vara ansvarstagande och därmed vuxna, ni kommer aldrig att hemfalla till att försöka komma undan de tuffa valen. Jag tror på er!!!
    Stora, varma och många kramar till er båda!!
    //Marianne

    SvaraRadera
  25. Försök att inte bry dig om såna kommentarer. Den här människan vet inte vad hon/han pratar om.
    Ni har gjort rätt med Dutt och det är INGEN och INGET i världen som straffar er för detta.
    Glöm bort den här okänsliga människan som skriver innan hon tänker.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  26. Jösses, vilken otroligt elak sak att skriva!!! Ibland tror man knappt sina ögon. Tråkigt också att de personer som kläcker ur sig sånt här också måste göra det anonymt i stället för att våga stå för det de säger.

    Jag kommer att tänka på något som en av de läkare vi hade kontakt med i höstas sa till oss: vissa föräldrar väljer att göra abort bara för att barnet har fel kön, medan andra väljer att fortsätta graviditeten oavsett vilka gruvliga följder och konsekvenser det får för både barn och föräldrar. Frågan är vem som gör mest "rätt"? Ska ett barn födas till varje pris, alltså även om det mer eller mindre kommer att leva sitt liv som ett "kolli", hur grymt det än kan låta? Visst, naturen har sin gång, men för vems skull kan man då fråga sig.

    Jag vet av erfarenhet att föräldrar som har förlorat ett barn mår tillräckligt dåligt utan att någon okunnig människa utan empati ska komma och trycka in sina elaka åsikter i ansiktet på dem. Hoppas Anna att du kan glömma detta och gå vidare och hoppas att den anonyma fegisen håller sig borta framöver.

    SvaraRadera
  27. I usa har läkare lyckats rädda ett litet barn med allvarliga hjärnskador.Barnets hjärna saknade livsfunktioner:
    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/19/telegram/utrikes6.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där bebisen verkar, vad jag kan förstå av texten, ha haft en utvecklad hjärna och vattenskalle. Dutt hade inte utvecklat någon hjärnsubstans alls utan det ända som fanns i skallen var vätska.

      Vid den där operationen fick de bort vattnet som gav ett tryck på hjärnan och hjärnan kunde då utvecklas vidare.

      I Dutts fall tror jag inte detta hade varit ett alternativ. Hade vattenskallen uppstått senare i graviditeten när det redan fanns en hjärna hade det varit annorlunda.

      Radera
    2. Men Anonym vad är det du vill säga? Vart vill du komma med dina resonemang?

      Man får tycka och tänka vad man vill men man kanske inte alltid ska yttra dem. Har du tänkt på det? Ett annat ord värt att tänka på är självinsikt.

      Har du själv drabbats av tråkigheter och vill lägga resten av ditt liv på att trycka ner andra?

      Fundera lite över vad du vill ha för inverkan på dina medmänniskor. Visst en blogg är öppen för kommentarer och en bloggskrivare får vara beredd på att inte alltid få medhåll, men hurrö, har inte du också en känsla av vad som är lämpligt?

      En god avsikt ursäktar inte en dålig inverkan... Så ta du och sprid dina budskap i andra forum här vill ingen ha dig.

      Radera
  28. Hej Anna,
    Det var länge sedan jag skrev något på din blogg men nu kan jag inte låta bli.
    Jag tvingades ta samma vidriga beslut som du förra sommaren. Jag tycker det är viktigt att problematisera idén om "naturen" och "naturligt" som hela ursprungsinlägget menar man ska låta ha sin gång.
    När exakt i tiden är det naturliga mest naturligt?
    Vi lever i en kontext, i en tid. Vi har helt andra hjälpmedel och annan information än tex för 100 år sedan. Är livsuppehållande åtgärder bra eller dåliga? Är det mer naturligt att ligga i respirator som hjärndöd? Ska man äta folsyra eller låta "naturen ha sin gång"? Ska man ta bort ett utomkveds eller lita på "ödet"? Det finns ingen natur som tar hand om oss, vi måste göra egna val.

    Dessutom tror jag Jesus inte var speciellt intresserad av straff, han var mer inne på förlåtelse. Det finns massor med familjer som efter en avbruten graviditet får fler barn.

    Och det är inte girigt att be om hjälp!

    Utifrån den information vi har fattar vi våra beslut, det finns inga rätta svar, vi gör det som vi tror är bäst för våra barn. Punkt slut!
    anna nr 2

    SvaraRadera
  29. Fyfan! Jag blir otroligt upprörd när jag läser kommentaren. Hoppas verkligen inte att ni tar åt er!
    Var och en får ha sin åsikt men det där sista om att ni skulle straffas är bara brutalt elakt!

    Jag håller allt tummar för er och tyckte att ni gjorde helt rätt med Dutt. Det var bäst för er och värdigast för honom.

    Lycka till Barnaskapandet, jag vill se en växande mage här på bloggen snart!

    SvaraRadera